Integration. Vi skal styrke moderate muslimske kræfter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mark Grossmann - byrådsmedlem/folketingskandidat, Venstre Odense
Mark Groosmann
Debat. 

For et par uger siden anklagede min kollega, Elvir Abaz, integrationsminister Inger Støjberg for at radikalisere i stedet for at forebygge.Jeg har kendt Elvir Abaz i mange år, og vi har endda været tætte kolleger i Vollsmose, og i dag har vi fornøjelsen af at sidde overfor hinanden på samme kontor på politigården. Det ville være oplagt at tage min politiske kollega, minister Inger Støjberg i forsvar ud fra den alvorlige situation, som hele Europa står i, da man som minister for så kompliceret et område er nødt til at skære igennem med en skarp retorik. Hvorom alting er, så er der en pointe i min kollegas frustration, idet de socialt belastede områder, hvor parallelsamfundet trives, har mange ukendte perspektiver, som kræver, at man færdes i maskinrummet for at forstå kompleksiteten. Et område, som en minister desværre sjældent færdes i. Disse lukkede samfund, som Danmark selv har skabt, handler nemlig ikke kun om sharia-lovgivning, stærkt troende, manglende dansk eller kvinder, som går hjemme. Det handler dybest set også om - som Elvir Abaz skriver - at de muslimske samfund isoleret set, modarbejder hinanden med moderate tavse muslimer på den ene side og rabiate på den anden side. Kampen om fortælling og legitimitet i de muslimske miljøer mellem de to lejre foregår konstant. Med min politimæssige erfaring med 18 år i politiet og mere end halvdelen af min tjenestetid med drift indenfor den omtalte socialt belastede verden, så tillader jeg mig med min kasket som kommunalpolitiker at kigge over på vores bekendte på Christiansborg, hvor absolut ingen Christiansborg-politikere skal fritages for ansvar for at Danmark i dag er stærkt udfordret af parallelsamfund.Min holdning er, at slaget skal stå mod de mennesker, som modarbejder vores demokrati, bæreevne og sammenhængskraft i Danmark. Problemet er, at vi politisk flader diskussionen ud til at drøfte hele paletten af muslimer og ikke - som vi rettelig bør - nøjes med at tale om de muslimer, der rent faktisk udgør et problem.Hvis man politisk virkelig vil løse problemerne i parallelsamfundet, så bør man politisk kun angribe bandemedlemmer, ekstremister, radikaliserede, menneskesmuglere mm. Gør det konkret, og nedkæmp disse mennesker. Derved finder Danmark også allierede i muslimer, som selv ønsker en hverdag uden ekstremisme og kriminalitet.

Ved at differentiere og rette skyts mod dem, som modarbejder Danmarks sammenhængskraft, kan vi medvirke til at styrke de moderate og progressive kræfter. Samarbejdet med parallelsamfundet er som et slag i luften, så længe at vi ikke kan definere hvem vi præcist ønsker at lovgive mod. Hvilken moderat muslim kan være tilhænger af parallelsamfund, kriminelle og ekstremister, medmindre at man taler med to tunger?Afslutningsvis vil jeg dog rose min politiske kollega, Inger Støjberg, som i sin enmandshær, kæmper en sejlivet kamp for at trænge igennem medierne og tage de stød, som hendes politiske kollegaer burde tage for de kugler, de selv så mange gange har støbt i kulissen. En manglende officiel opbakning til Inger Støjberg gør jo netop, at hun er nødt til at smide fem liter benzin på bålet hver gang for at tage scenen og skabe debatten med sin enmandshær. Var der flere politikere, som fægtede med åben pande og støttede vores minister, så ville forslag til lovændring og retorik også bære præg af langt flere nuancer, som befolkningen bredt set kan forholde sig til.I dag lever minister Inger Støjberg under konstant politibeskyttelse, hvilket er prisen for at gå alene forrest i Danmark, og alligevel skal efterlades af selvfede politikere, som leger overskudsagtige i pressen, uden selv at angribe den samfundsskadelige energi, som bekæmper den lovgivning, som selv samme politikere, har fabrikeret. Måske ville den del forsvinde, hvis det politiske fokus handlede mere om at nedkæmpe konkrete trusler i Danmark - trusler som både kristne og muslimer kan forholde sig til og samarbejde om. - nemlig kriminalitet og ekstremisme.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce