Integration. S har meget konkrete forslag
Af: Dan Jørgensen - MF, Socialdemokratiet, næstformand i folketingsgruppen

Peter Hagmund Hansen (PHH) er ude med riven efter min formand Mette Frederiksen her i Fyens Stiftstidende 24. januar. Hun skylder svar i integrationsdebatten, skriver han i avisens leder. Jeg er uenig. Faktisk har vi i Socialdemokratiet mange meget konkrete forslag til, hvordan integrationen i Danmark kan styrkes. PHH har selvfølgelig ret i, at man med rette bør spørge partilederne i dette land: "Hvordan vil I konkret tvinge borgere, der ikke kan eller vil integreres, til at tage del i samfundet?" Han har blot overset, at min formand faktisk har en række ret konkret bud på, hvad svaret er. Her er nogle af de vigtigste. For det første skal der gøres op med ghettoerne i Danmark. Det er yderst skadeligt for integrationen, når etniske minoriteter bor sammen i parallelsamfund, der reelt er adskilt fra det omkringliggende Danmark med egne værdisæt og normer. Derfor vil vi stille skærpede bopælskrav til flygtninge, der skal sikre en bedre spredning rundt i landet. Vi vil også ved lov sikre at nye flygtninge ikke placeres i ghettoområder. Og endelig vil vi støtte strategisk nedrivning af boligblokke, der hvor det giver mening. For det andet er der ingen tvivl om, at der skal tages særligt hånd om børnene og de unge. Derfor vil vi fjerne statsstøtten til de muslimske friskoler for at sikre at børn ikke længere indoktrineres med værdier der skader integrationen, vi vil sikre bedre fordeling af elever på landets gymnasier så vi undgår for stor koncentration af udlændinge og endelig vil vi påkræve at alle børn automatisk skrives op til en vuggestueplads. Det er vigtigt at man fra de allertidligste år kommer ud blandt danske børn og pædagoger.Vi ved også, at der desværre er alt for mange kvinder med udenlandsk baggrund som er uden for arbejdsmarkedet, og som har været det meget længe. Det skal der gøres noget ved. Derfor foreslår vi et uddannelsespålæg til hjemmegående indvandrerkvinder. Udover disse tiltag, som helt sikkert vil styrke integrationen i Danmark, er det også nødvendigt at huske, at diskussionen om, hvor mange udlændinge der årligt kommer til Danmark, også spiller en rolle her.

De, der kritiserer mit parti for at glemme integrationsindsatsen, glemmer ofte selv, at antalsdiskussionen sandelig også betyder noget her. Jo flere der kommer hertil, desto vanskeligere bliver integrationsopgaven. Sandheden er, at de stramninger, som mit parti har gennemført sammen med regeringens og DF på asylområdet, har ført til, at der er kommet færre asylansøgere. Det er godt, for det er måske den vigtigste indsats, vi kan gøre for integrationen. Vi mener så også, at vi af humanistiske årsager skal følge denne politik op med en større indsats i nærområderne. Men det er en anden snak, som nok kræver et helt selvstændigt indlæg at udfolde.