Integration. Dovne flygtninge - eller hvad?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anne Margrethe Dalskov, Bystævnet 20a, Veflinge - Veflinge Lektiecafe
Billede
Debat. 

Det er meget udbredt at mene, at flygtninge er dovne og ikke gider arbejde eller lære dansk.

I Veflinge, hvor jeg bor, har vi godt 40 syriske flygtninge, fordelt på ni familier og nogle enlige mænd. Vi bruger vores netværk til at få flygtninge i arbejde, og de fleste er i job. Men selvom vores netværk er stort, rækker det ikke til ægteparret, som er beskrevet herunder.

Det er et par, hvor manden har haft en stilling som områdedirektør i Syrien, han er arkitekt og ingeniør og har arbejdet med byplanlægning. Han er dygtig til sit arbejde, men har lidt udfordringer med sproget, dog er det nemt at føre en samtale.

Han har været ansat i praktikforløb, med løntilskud og projektarbejde i Nordfyns Kommune, og har en fin anbefaling derfra. Han bruger sin tid på at lave byplanlægning i Veflinge, og første projekt, et bytorv, er vi ved at søge penge til. Se artikel i Fyens Stiftstidende 18. februar 2018 på: https://www.fyens.dk/nordfyn/Tegnet-af-syrisk-flygtning-Veflinge-klar-til-nyt-bytorv/artikel/3231574.

Konen er bygningskonstruktør, er god til dansk både i tale og forståelse. De har vist mig en del af de projekter, de har stået for i Syrien. De er flygtet fra Syrien til Danmark for at skabe sig en ny tilværelse i et land, hvor der ikke er krig, og hvor der er demokrati. De bliver mødt med, at de er uduelige, at de skal finde sig et arbejde, og at de lever på nas. Men arbejde i Danmark kan de ikke få på trods af høj uddannelse og stor erfaring. Han har nu nærmest opgivet og er gået i gang med at tage stort kørekort og håber kunne få arbejde som chauffør. Hun påtænker at gå i gang med en sosu-hjælper uddannelse.

Danmark råber på kvalificeret arbejdskraft. Den er her - men virksomhederne vil ikke bruge den. Nu er det så, jeg spørger: Hvor er de virksomheder, der vil tage det på sig at give den ekstra hjælp, til 2 dygtige, arbejdsomme flygtninge, så de kan arbejde med det, de brænder for og kan give Danmark det, de synes de skylder landet?

Jeg står gerne til disposition med hjælp og vejledning, send mig en mail på: mail@amdalskov.dk. Jeg ser frem til at høre fra jer.

I Veflinge er vi ikke berøringsangste. Vi gør den indsats, der skal til for at integrere flygtningene til at blive ressourcestærke indbyggere i vores landsby. Så foruden lektiehjælp og almen viden tager Lektiecafeen emner op som dansk samfunds- og arbejdsmarkedskultur.

Vi har blandt andet haft indlæg om ytringsfrihed, demokrati, sundhed, helligdage, skat, frivilligt arbejde, at være forældre til skole- og institutionsbørn og janteloven. Vi viser både børn og voksne, hvordan vi lever og bor i Danmark. Det har til nu givet en gnidningsfri integration, både i lokalsamfundet såvel som i skole og daginstitutioner - de første kom for tre år siden. Her er der ingen, der ikke ønsker at bidrage til samfundet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce