TRAFIK: Som det er normalt i partiet SF, rotter "kammeraterne" sig sammen, når den enkelte ikke kan klare sig. Intet nyt under de røde faner i det forudsætningsløse parti. Vi mangler nu kun oraklet Søvndals deltagelse. (Debatten mellem Masoum Moradi og Uffe Clausen. red).

Når jeg blander mig, skyldes det 37 år i politiet med trafik, ulykker, køreprøver, undervisning, retsbehandling med videre siden 50'erne. Jeg er således vokset op med den tiltagende trafik efter krigen.

I 25 år har jeg tilbudt al den viden kanaliseret til befolkningen, men samtlige trafikministre igennem årene har ikke ment det alvorligt med en bedre trafik og færre uheld. I stedet smider man i dag mere end 12 millioner i det overflødige Rådet for større Færdselssikkerhed, som så bruger pengene på papskilte, løftede pegefingre og "nervøsgørelse" af trafikanterne.

Indtil nu har ingen trafikminister kunnet løfte opgaven. Den nuværende trafikminister ved som skotøjshandler alt om, hvor skoen trykker, men ikke når det gælder trafikken. Til sammenligning har jeg behandlet i hundredvis af færdselsulykker, gjort tjeneste i færdselspolitiet, udstedt 10.000 kørekort som sagkyndig og afgjort og retsbehandlet som anklager cirka 11.000 færdselsulykker.

Der er ingen politisk vilje til også på verdensplan at blive nummer ét med hensyn til bedste trafik med færrest uheld. På Christiansborg siger man nok: "Herregud... ethvert samfund har sine tab".

Min konklusion er, at de motoriserede trafikanter kan opdeles i femtedele således: en femtedel er særdeles godt kørende, klare farlige situationer og har få skader, er trafikminded. En femtedel skulle aldrig have haft et kørekort og belaster derfor trafikken med sendrægtighed og mange skader. Den store midtergruppe, som kører bil fra A til B uden at tænke ret meget over det sociale element i trafikken og derfor også render ind i uheld ind i mellem, kunne blive meget bedre og gladere for at køre bil, men det ønsker man ikke. Fodgængere og cyklister er en gruppe, som ingen kerer sig om, men som i den grad trænger til adfærdsholdning.

Det er tydeligt i debatten i Fyens Stiftstidende, at SF'erne ikke kender formålet med færdselsloven. Det er i første række at gøre afviklingen af trafikken sikker og at hindre skader på personer og ting.
  • fyens.dk