Ingen anerkendelse

Ingen anerkendelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

EFTER KONFLIKTEN

af merete riisager

folketingskandidat, 1. suppleant til Folketinget, Odense Radikale Venstre, Ørnevej 4, København NV

Efter otte ugers strejke indgik pædagoger og sygeplejesker forlig den 13. juni. Børnene bliver passet igen, og et sekscifret antal operationer kan afvikles lidt efter lidt. Begge grupper kan se frem til lønstigninger, der forhåbentlig vil betyde en større arbejdstilfredshed. Alligevel ser der ud til at være et stort hul mellem det, der stod på sygeplejeskernes og pædagogernes bannere, og det udbytte, de har fået.

"Anerkendelse" er et ord, der er gået igen i forskellige udformninger - og har de så fået det? Jeg vil mene: nej. Løn er rigtignok en vigtig bestanddel i at føle sig anerkendt på sit arbejde, men i et moderne arbejdsliv er der meget mere end det. Dygtige og engagerede pædagoger og sygeplejesker vil, som mange andre arbejdstagere, have dygtige ledere, gode arbejdsforhold, synlige og tilgængelige muligheder for faglig og personlig udvikling samt belønning for engagement, initiativ og resultater. Alt dette kan en lønstigning ikke give dem. Det bliver nødvendigt at se ikke kun på prisen, men også på strukturen for disse fag.

Det er derfor min forventning og også forhåbning, at vi kommer til at høre mere til disse faggrupper. Hvis ikke, frygter jeg, at den stille afsivning af dygtige medarbejdere vil fortsætte. Det har været trist at se, at både fagforeninger, regioner og kommuner er gået til problemet med en løsningsmodel, der hører til i en anden tid. Strejken har kostet dyrt både i penge og menneskelige problemer, og alligevel står vi tilbage med et resultat, der langt fra indeholder det, der bliver nødvendigt for at skabe gode arbejdspladser og dermed gode vuggestuer, børnehaver og sygehuse i fremtiden.

Ingen anerkendelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce