Indvandrerkvinder: Lad de ældre kvinder i fred
Af: Annette Winther, Jagtvej 8, Odense C
Debat

Mandag morgen fortalte tv-værten, at der var kommet en del reaktioner på indslaget fra Vollsmose i TV2 søndag aften - og også fra mig skal der lyde en reaktion, dog ikke fra den forargede vinkel.

Der skal ikke herske tvivl om, at jeg også synes, at man skal lære dansk, når man skal bo i Danmark i længere tid, måske altid, men jeg vil gerne fremføre nogle punkter, ikke undskyldninger, men forklaringer.

1. De kvinder, der blev fremstillet i indslaget har alle været her i mange år og "burde" tale dansk, men flere/ de fleste kommer fra små samfund, hvor børnedødeligheden er stor, og hvor folkepension og pension i det hele taget er et ukendt begreb, hvor man kun har børnene til at sørge for sig, når man bliver gammel, derfor de mange børn - jeg ved det, for jeg har boet der i flere år. Og de mange fødsler har forhindret en stabil deltagelse i sprogskole-undervisningen. Desuden er lysten til sex lige så stor der som i Odense.2. Prævention er et ukendt fænomen, og vi forsømte vist at forklare om det, og om unødvendigheden af mange børn for at sikre sin alderdom.3. Mange er flygtet under uhyrlige omstændigheder, efter rædselsvækkende oplevelser, og de fleste var ikke så heldige at komme under psykologisk behandling her i landet, så traumerne eksisterer stadig.4. Mange er analfabeter fra hjemlandet, så indlæringen er vanskelig - og gjort endnu vanskeligere i en traumatisk situation - jeg ved det, for jeg underviser dem.5. Denne stadigt gældende traumatiske situation forstærkes af, at danske politikere nu taler om, at Somalia er et sikkert land, så mange kan sendes hjem, mens de somaliske kvinder fra familiemedlemmer i Somalia kan berette om dødsfald derhjemme dels på grund af tørke og sult dels på grund af overfald og krigshandlinger - jeg ved det, for jeg må sommetider bringe tom trøst.6. Kvinderne taler sjældent med danske personer - hvem af jer inviterer dem hjem eller tager imod deres gæstfrihed?7. Endelig var de pågældende interviewere slet ikke klar over den generthed, der griber kvinderne, når spørgsmålene er direkte og med kameraet på - kom en dag, hvor jeg er der.

Det skal siges, at de fleste af deres døtre og en del af deres sønner taler et ganske godt dansk, mange er studerende, mange er færdiguddannede og har gode job.

Men - indrømmet - en del unge og yngre har og skaber også problemer, så lad os koncentrere os om dem og lade de ældre kvinder, som ikke kommer på arbejdsmarkedet i fred.