Indopererede gps-chip i huden hos demente. Første skridt mod en skræmmende virkelighed

Indopererede gps-chip i huden hos demente. Første skridt mod en skræmmende virkelighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folketingskandidat for S i Esbjerg Anders Kronborg
Billede
Debat. 

Sundheds- & Omsorgsudvalget i Esbjerg Kommune har skrevet til Sundhedsministeren med et forslag om at ændre lovgivningen, så man kan indoperere chip med gps-sender i demente ældre. Derved ønsker udvalget at sikre, at den demente ikke forsvinder fra plejehjem med risiko for at komme i farlige situationer - og måske i yderste konsekvens miste livet! Umiddelbart virker det som et sympatisk forslag, da andre gps-løsninger med remme om håndled og gps-nåle i tøj åbenbart ikke altid er tilstrækkelige. Jeg har dog mine tvivl om forslaget!

Vi bliver alle dybt berørte, når vi læser historier om ældre demente, som er blevet væk, så jeg kan sagtens se det praktiske i forslaget. Jeg synes også, det er helt naturligt og væsentligt, at man tør drøfte nye teknologiske muligheder, når man tilrettelægger fremtidens ældrepleje. Jeg er normalt ikke så skeptisk overfor velfærdsteknologiske løsninger, selvom jeg altid mener, at vi nøje skal overveje, hvordan ny teknologi påvirker de ældres hverdag og personaleprioriteringen generelt på ældreområdet. Nakkehårene rejser sig dog på mig, allerede ved de indledende snakke om at "chippe" mennesker - det er utrolig vidtgående og rummer flere etiske aspekter, som ikke bør negligeres.

Det skal nøje overvejes, om det blot medfører effektiviseringer, så kommuner i stedet for at sikre de nødvendige hænder, nærhed og tilstedeværelse i plejen bruger denne nye teknologi til færre personale. At overvågning med nye teknologiske muligheder - sat på spidsen - erstatter empati og mennesker i store dele af den dementes hverdag; man kan bare se på en skærm, hvor de ældre opholder sig. Men egentlig er det ikke her, at tvivlen bliver størst. Det er faktisk perspektivet i at indoperere gps-chip i mennesker, der skræmmer mig. Åbner vi op for det hos demente ældre, kan det let brede sig til andre områder. Hvad med indsatte i fængsler? Hvad med asylansøgere? Hvad med elever i skolerne? Hvad med børnene i børnehaverne? De bliver også ind i mellem væk! Og hvordan sikrer man sig det hele taget i praksis, at det er et frit valg, at få indopereret gps-chip, og at det ikke er samfundets hensyn, der vejer tungest?

Det helt ultimative og forfærdelige tankesæt er, at alle nyfødte får skudt en gps-chip ind under huden på fødegangen? Hvis alle danskere havde en gps-chip, kunne vi fjerne cpr-nummer systemet. Vi vil alle have en unik identifikationsnummer i en indopereret gps-chip, så vi altid præcist kan identificeres, og vores bevægelser og væresteder kan dokumenteres. Det kan medføre overvågning af uhyggelig karakter. Hvad der kan synes som et banalt hjælpemiddel til demente, kan derfor over tid udvikle sig til et effektivt identifikations- og overvågningssystem, som er skræmmende for den enkelte borgers personlige frihed og retssikkerhed i vores demokratiske system.

Jeg er i tvivl, fordi jeg er usikker på, om vi igennem lovgivning kan styre udbredelsen af gps-chip i mennesker, hvis vi først åbner op for muligheden. Der er vel altid en gruppe, som der kan findes gode argumenter for at bruge denne teknologiske mulighed overfor? Men jeg er bange for, at vi derved bevæger os ud ad en glidebane, vi ikke kan styre. Og vi ved heller ikke hvad fremtiden vil byde på indenfor denne teknologi, hvis vi først siger ja til indopererede gps-chip. Hvad bliver de næste mikrochip? I virkeligheden er teknologien jo til stede til, at vi kan indoperere små programmerbare mikroprocessorer. Derved kan teknologien anvendes til ikke blot at identificere og geografisk overvåge mennesker, men også til andre muligheder, hvor kun fantasien sætter grænserne, og jeg tror ikke, at min fantasi rækker!

Den teknologiske udvikling har naturligvis flyttet grænserne i etiske spørgsmål, og der er også flere eksempler, hvor moderne teknologi splitter generationer. Inden en lovændring finder sted i brugen af indopererede chip i ældreplejen, så er der behov for en meget grundig og gennemgående debat. Jeg vil bestemt anbefale, at Etisk Råd forholder sig til dette emne, for teknologien er til rådighed.  Nu har et politisk udvalg i Esbjerg foreslået det, og de er sikkert ikke de sidste. Ligesom vi i en globaliseret verden sikkert også bliver udfordret fra andre lande. Vi skal derfor også have debatten!

Hunde får chip i nakken, og kreaturer får identifikation i øret. Jeg synes, at vi skal være varsom med at tage det første skridt i tilsvarende løsninger for mennesker, for vi skal værne om det enkelte menneskes personlige frihed.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce