Afghanistan
Til Finn Dalgård! Jeg læste med undren dit indlæg i sidste uge om "Danmarks diskvalifikation". Du har selvfølgelig lov til at have din mening, men lad være med at prøve at gøre den til fakta, uden at du har belæg for det.

Du skriver, at Irakkrigen var ulovlig. Det er så din mening, men andre mennesker har en anden mening. Det med at "stille de ansvarlige til regnskab" giver jo ingen mening, medmindre man som dig har den holdning at krigen var ulovlig.

Med dine bemærkninger om at stille Anders Fogh Rasmussen til regnskab, glemmer du, at det var et folketingsflertal, der stod bag ved beslutningen. Og hvis man har stemt på og stadig støtter et af de partier, der var med i denne beslutning, må man selvfølgelig bakke op om den.

Det indebærer også, at man støtter op om de mennesker, der er udsendt på baggrund af beslutningen. Alt andet vil være ansvarsforflygtigelse; ansvar er jo ikke noget, man kan vælge til og fra ligesom man har lyst til.

Det samme gælder for indsatsen i Afghanistan og at terrorbombningen den 11. september skulle være Saudi Arabiens ansvar er vist nyt for de fleste. Men der florerer jo så mange konspirationsteorier på internettet, det er bare at vælge den, man synes bedst om.

At du kalder de unge mennesker, der tager til Irak eller Afghanistan, for lejesoldater eller lege-soldater er en direkte hån mod mennesker, der sætter livet på spil for Danmarks skyld og for en sag, de tror på, for ikke at tale om de efterladte til dem, der ikke kom med hjem.

Der er ikke nogen som helst tvivl om, at de mennesker, der har valgt at tage til Irak/Afghanistan meget seriøst har overvejet deres beslutning. Man forlader ikke familie eller kone og børn bare for sjov.

Der er derfor heller ikke nogen, "der kaster smuds" på den lange række af udmærkede tjenester, som danskere har deltaget i rundt omkring i verden.

Og ja, jeg er selv far til en soldat, der har været i Kosovo og Afghanistan, og jeg er utroligt stolt af ham og hans kammerater for det, de har gjort.
  • fyens.dk