RYGNING: Jeg er ikke spor enig med Mads Brandsen i, at ikke-rygere ikke jamrer. Han skriver jo, at "det optimale ville selvfølgelig være, hvis rygerne tog så meget hensyn, at de af sig selv lod være med at ryge på sygehusene, men da det ikke er tilfældet, er forbud efterhånden den eneste udvej".

Hvordan kan det overhovedet genere, at rygerne ryger på sygehusene, hvis de bruger de dertil indrettede rygerum, og det tror jeg, at langt de fleste gør. I et rygerum kan der jo ikke være tale om, at røgen generer andre, der er til stede. Hvis man ikke kan lide røgen, kan man jo bare lade være med at gå ind i rygerummet.

Jeg synes, det viser lidt om mangel på hensyn til andre, at fordi man ikke vil udsættes for passiv rygning, så skal rygning i det offentlige rum forbydes i stedet for at vise hensyn til andre og arbejde for, at der er nogle få rygerum til rygerne.

Jeg ved godt, at rygning ikke er sundt, og jeg ryger desværre også selv, men man skal vide, at rygerne ikke bare forsvinder, fordi rygning forbydes. Rygerne gøres bare til lovovertrædere, når de tænder en cigaret.

Rygere kan ikke bare lægge cigaretterne fra sig, de er afhængige af dem, ligesom narkomaner er afhængige, så i stedet for alle mulige forbud, så lad os beholde nogle rygerum, og så må samfundet ind og støtte rygestop, og her mener jeg ikke bare med skræmmekampagner, men med støtte til køb af afvænningsmidler, såsom tyggegummi, som jo koster en mindre formue.