Ikke ægte medfølelse

Ikke ægte medfølelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

KATASTROFER: "Endnu én som finder det nødvendigt at udtale sig om katastrofen i Asien", vil mangen læser nok i sit stille sind indrømme at tænke.

Det er fuldstændig korrekt. Men jeg vil ikke skrive spalte op og spalte ned om, hvor forfærdeligt det er og heller ikke noget om, hvorfor alle ikke donerer et beløb svarende til deres samvittighed (stort beløb - ah, respekt).

Jeg har ikke grædt foran min tv-skærm. Jeg føler mig ikke dybt berørt over omfanget af tabte menneskeliv. Faktisk tænker jeg mest over det skete, når et givent medie minder mig om det. Og det er egentlig trist. Hvor er min medfølelse blevet af?

Jeg bliver trist, når jeg ser Gud og hvermand udtale sig om spørgsmål vedrørende liv og især død - stillet til dem i Bilka med et kamera 20 cm fra deres ansigt. Har man overhovedet et valg?

"Ja, det er forfærdeligt, det påvirker mig dybt". Andet kan man ikke tillade sig at svare. En katastrofe af den kaliber fortjener selvfølgelig al den omtale, der er nødvendig, for at befolkningen kan føle sig informeret. Men hvorfor går alle helt amok, hvorfor er der specielle programmer, som kun handler om, at folk kan ringe ind med deres bidrag og få tilfredsstillet deres flæbebehov. Det har undret mig.

Tanken om, at det ikke er ægte medfølelse, vi viser, men kun et falsk behov, udsprunget af medfølelsen for turister fra Vesten eller omkomne fra eget land. Tabte menneskeliv er vel tabte menneskeliv, hvad enten de omkomne er indonesere, svenskere eller danskere?

For hvert enkelt mistet liv vil mennesker blive ramt af sorg. I sådan en situation er økonomisk hjælp helt elementært, for at disse mennesker hurtigst muligt kan komme tilbage til en tilværelse med håb.

Men hvorfor kan vi ikke vise bare lidt af den samme store interesse og entusiasme, når vores egne turister ikke er indblandet? Stort set hver dag ser og hører vi om forfærdelige katastrofer med mange tabte liv og ødelagte områder. Selv om sådanne sager bliver omtalt, er det kun med en brøkdel af tiden og spaltepladsen brugt til at redegøre for katastrofen i Asien.

Og mennesker i Bilka får lov til at handle i fred. Dét er trist.

Ikke ægte medfølelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce