Den senere tids debat frivillige idrætslederes arbejdsvilkår vil snart få yderligere brænde til bålet. Det er mit indtryk, at flere føler sig trådt på af systemet. Fyens Motor Sports aktive lod sig i september ikke længer kue af love og paragraffer, de genoptog simpelt hen træningen på Højbjergbanen, som klubben har ejet siden 1952 og drevet, indtil den af myndighederne blev lukket i 1993.

Denne aktion har skabt en masse røre. Flere foreninger har fulgt op og gjort opmærksom på, at det ikke kun er motorsport, der har vanskelige kår.

I Fyens Motor Sports vedtægter lyder €2 stk. 1: "Foreningens formål er at fremme interessen for motorcykelsporten og anden dermed forbunden idræt - samt samle motorsportsinteresserede og blandt disse lede udøvelsen af motorcykelsport, samt at give børn og unge mulighed for virksom og kammeratligt samvær med jævnaldrende i deres fritid". Stk. 2: "Fremme af formålet.."

For at fremme formålet driver foreningen Højbjergsbanen med klubhus og tilhørende kantinevirksomhed.

Nu kommer så det springende punkt: Vi kan som frivillige ulønnede idrætsledere, ikke engang overholde vores egne vedtægter, da vi jo ikke driver Højbjergsbanen. Og dog, de tre til 10 år gamle poder kan endnu træne, men er man over 10, er det slut med cross på Højbjerg.

Hvad så? spørger mange. Jo, vi triller rundt i det ganske danske land og låner andre klubbers baner, så vi kan lære vores unge at køre på motorcykel. Er det rimeligt at de unge mennesker i FMS skal drage uden for kommunegrænsen, og belaste miljøet med mange kilometers kørsel samt øge den såkaldte støjbelastning dér, hvor det er lovligt at dyrke motorsport?

Motorsport og andre støjende fritidsaktiviteter er såkaldt punktstøjs virksomhed. Hvornår er fritidsaktiviteter blevet til virksomhed? Jo, det blev de på et tidspunkt, da alt skulle puttes i kasser i Miljøministeriet, og kassen, vi endte i, hed, "uha hvor I godt nok larmer og sviner kassen".

Det er altså sådan, at ikke alle finder det lige interessant at løbe rundt efter en bold for så blot at skyde den væk, når man endelig har faet fat i den. Spøg til side, motorsport tiltaler mange med hang til individuelle udfoldelser, hvor den enkeltes præstation alene afhænger af én selv.

Boldsport, motorsport, sport i det hele taget, hvorfor er vi ikke i samme kasse? Motorsport støjer, jamen gør tilskuerne til en fodboldkamp da ikke også det med båthorn osv?

Dette skal på ingen måde opfattes, som om jeg ønsker, at de samme regler, som vi lider under, skal påduttes andre. Men er det ikke på tide at revidere opfattelsen af, hvad der er vigtigst: at give de unge mulighed for at brænde energi af i idrætslivet eller om at fastholde regler, der gælder nogle idrætsgrene og som gør, at man, hvis man finder tre timers ugentlig træning belastende, ja så klager man og lukker dermed, gamle velfungerende idrætsanlæg?

Lars-Bo Rasmussen, Bøgevej 2, Odense, er sekretær i Fyens Motor Sport Odense.
  • fyens.dk