Idealer. Drevet af lyst eller Instagram?
Af: Maria Hegelund Andersen, Ridderhatten 130, Odense SØ

Januar er højtiden for nytårsforsætter, som består af nye begyndelser med de formål at leve sundere og tabe sig. Folk farer ned i fitness; løber som aldrig før fra den vægt, som de har taget på henover julen. Men hvorfor? Er det, fordi vi er slaver af samfundets idealer i form af det udefinerbare perfekte? Er det samfundets normer om, at vi skal træne, være sunde og mere overskudsagtig end hende, der bager friske speltboller hver morgen - eller er det lysten, der driver os?

Jeg kender ikke svaret. Men jeg ved, at der er mange, der går rundt og er kede af deres krop og oplever, at det påvirker deres selvtillid og hverdag.

Jeg ville ønske, at vi som samfund ikke var så fokuseret på idealer. Men det er svært. Især når vi bruger sociale medier, såsom Instagram, som vi gør. Det er det perfekte eksempel på det uperfekte, og det viser, hvordan der er gået konkurrence i at have den flotteste kæreste, det bedste arbejde og få de flotteste karakterer - alt i alt flashe sit perfekte liv.

Og så er det ikke mindst et sted, hvor du kan vise speltbollerne, den grønne smoothie og fitness-kroppen frem. Vi følger den ene fitness-guru efter den anden og bilder os selv ind, at det er sådan, man har det godt; at det er sådan man bliver accepteret - og at det er den eneste rigtige måde at leve på. Éns livsstil skal simpelthen være lige til et 12-tal - og så skal det dokumenteres på Instagram.

Vores brug af sociale medier lægger altså et uhyggeligt pres på nuværende og kommende generationer og skaber grobund for psykiske lidelser. Vi tror simpelthen ikke på, at vi er gode nok, som vi er. For der er altid nogen, der er bedre.

Det siger Instagram, blandt andet.

Så skal vi ikke prøve at kigge op fra telefonerne og overveje, om det virkelig er dig at gå i fitnesscenter, spise speltboller og drikke grønne smoothies. Ville det ikke være bare lidt bedre, hvis du begyndte at leve efter lyst og ikke efter, hvad samfund og Instagram fortæller dig? Det synes jeg.