Hvornår stopper spareøvelsen?


Hvornår stopper spareøvelsen?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uddannelse: Et nyt skoleår er begyndt, og det har som altid været dejligt at gense kendte ansigter fra sidste år samt møde nye unge håbefulde, der ser frem til tre gode år på gymnasiet.

Vi står dog i år med en blandet fornemmelse i maven. Alle ungdomsuddannelser får reduceret deres tilskud med to procent hvert år. Særligt de almengymnasiale uddannelsers økonomi udfordres, fordi vi samtidig med to-procents-besparelserne skal bidrage til finansieringen af erhvervsuddannelsesreformen. Alene i 2017 løber det op til en besparelse på 400 millioner kroner på landsplan.

Timingen er uheldig. Samtidig med at besparelserne rammer, står en ny gymnasiereform overfor at skulle implementeres ude på skolerne. Gymnasiereformen har en fin balance af faglighed og fordybelse og med rum til, at de unge kan udvikle sig. Der bliver mulighed for, at man som ung opdager - og støder på nye fag og fagområder, man ikke kendte til i forvejen. Det er en reform, som kan styrke det almene gymnasium, og som vi ser frem til at implementere ude på skolerne. Men med reformen følger ingen nye midler, og den skal samtidigt implementeres i en sparetid.

Gymnasierne her på Fyn alene skal aflevere 130 millioner hvert år, hvis to procents besparelserne fortsætter frem til 2025, hvilket der er lagt op til. Sammenlagt med finansieringen af erhvervsuddannelsesreformen og den forventede elevnedgang står de fynske gymnasier over for en besparelse på over 20 procent af budgettet. Omsat til lærerstillinger svarer det til 275 fuldtidsansatte gymnasielærere.

En spareøvelse af den størrelsesorden harmonerer dårligt med målsætningen om, at alle skal blive så dygtige, som de kan.

Det almene gymnasium lever i dag op til de forventninger, samfundet stiller til uddannelsesinstitutioner.

Vi sørger for at de unge gennemfører med et godt resultat, og vi hjælper de unge videre til videregående uddannelser.

Stx og hf er stærke uddannelser, som kun bliver bedre af takterne i den nye reform. Men vi skal have det økonomiske fundament i orden for at realisere de politiske mål og for at fastholde de tiltag, der gør det almene gymnasium til den uddannelse, den er i dag, hvor vi tager ansvar for de unge. Det økonomiske fundament udfordres af de bebudede besparelser.

Derfor er det med bekymring, at vi begyndte det nye skoleår. Når politikerne udarbejder en ambitiøs uddannelsesreform med den ene hånd og med den anden hånd rækker ned i skolernes budgetter efter massive besparelser, klinger løfterne om et nyt og fagligt stærkere gymnasium hult.

Af Anne-Birgitte Rasmussen og Søren Hvarregaard

formand for Danske Gymnasier rektor Midtfyns Gymna

Hvornår stopper spareøvelsen?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce