eu-traktat

af Palle Christensen

Kåsvænget 44, Strib, Middelfart

Nu, da valget er overstået og gået, som det skulle, kan man vel godt tillade sig at bringe den nye EU-traktat frem i lyset igen.

Jeg undrer mig såre over, at der er så mange, der er utroligt ivrige efter at få traktaten til folkeafstemning.

Jeg er af den opfattelse, at vi har et repræsentativt demokrati, hvor dem, der er valgt, træffer den slags afgørelser også på mine vegne - og tænk, jeg har tillid til, de gør det rigtige. Naiv? Ja, måske, men det har jeg det sørme godt med, hvis det er tilfældet.

Hvad, jeg rigtig godt kunne tænke mig, var, at medierne tog sig lidt af sagen på denne måde:

Gå ud på gaden, stop et antal mennesker - 10-25 stk. - spørg dem om deres holdning til folkeafstemning om den nye EU-traktat.

Dem, der er enige med mig om, at det er unødvendigt, kan man lade være i fred.

Dem, der er opsat på, at der skal være en folkeafstemning, bør stilles over for spørgsmålet: "Ved du, hvad det er, den nye traktat indeholder - altså har du sat dig bare en smule ind i det?"

Jeg er overbevist om, at man vil få ret så mange svar gående ud på, at det ved folk ikke, men de vil alligevel ha' den folkeafstemning - goddaw do!

Næste spørgsmål burde være: "Hvorfor?" Jeg er ret sikke på, at svaret på det spørgsmål - for hovedpartens vedkommende - vil være uden fornuftig begrundelse og baseret på et: "det synes jeg bare".

Hvis det skulle vise sig, at jeg har uret, så bøjer jeg mig dybt og undskylder min mistro.