Hvor er det danske frisind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

tørklæder

af jens wogelius

Danmarksagde 51, Odense C

I disse tider med tørklædebat og en generel negativ attitude over for alt, hvad der ikke lugter af kolonihaveidyl, kan man godt undre sig over, hvad der er blevet af det berømte danske frisind.

I mange år var PH og de kulturradikale et af de store ikoner, man brystede sig med, hvor vi i dag er i en situation, hvor en flok racister, anført af en hysterisk, skinger gimpe, sætter dagsordenen for dansk indenrigs- og udenrigspolitik.

Vores omdømme i udlandet har lidt skade i den grad, og jeg har på fornemmelsen, at man undrer sig over, hvad det er for et holdningsskift, der har fundet sted, eller vi var måske slet ikke så frisindet, som vi bilder os ind?

For mit eget vedkommende er jeg ved at kaste op over den smålige provinsialisme, dansk politisk debat har udviklet sig til.

I stedet for at opfatte tørklæder som et muslimsk symbol, indtil slutningen af 60'erne var det faktisk ret almindeligt at danske husmødre rendte rundt med en klud om hovedet uden at blive opfattet som religiøse fundamentalisteer, kunne man også se det som et udtryk for kulturel mangfoldighed.

Jeg tror ikke, der er mange, der ville ønske sig forhold, som de var i Kina under Mao, hvor der kun var én slags dragt, man kunne tage på, og så i den samme farve - deraf også udtrykket grønne myrer, men det er måske den slags forhold, man ønsker.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce