orlovsudbetaling

Efter endt barsel i september med vores lille søn skulle jeg pr. 1/10 på forældreorlov. Dette skulle jo være en smal sag, da Odense Kommune pr brev til min E-boks havde skrevet, at jeg blot skulle give besked om, hvornår min forældreorlov ophørte og dermed den tilsvarende udbetaling af orlovsydelsen.

Men ak! Nu nærmede tiden sig jo den første, og der skal betales regninger, så jeg tjekkede netbank samt E-boks for eventuelle meddelser vedrørende orlovsudbetaling for oktober måned. Konstaterede dog, at der ingen orlovsydelse (løn) var indbetalt.

Med stor undren måtte jeg igen kontakte kommunen - denne gang afdelingen for ydelsesafsnit/dagpenge. Her fik jeg oplyst, at den person, der tilsyneladende havde/har min orlovssag, ikke havde gjort sagen færdig - derfor ingen penge. Hun kunne samtidig underrette mig om, at for god ordens skyld ville de kontakte min arbejdsgiver for at høre, om de havde udbetalt mig løn for samme periode, hvilket jeg kunne fortælle, at det havde de ikke.

Venligt spurgte hun, om det hastede med pengene, så kunne de være der mandag eller tirsdag, eller om det kunne vente til næste lønkørsel torsdag - altså en uge efter, de skulle have været til disposition. Ja, penge til mine udgifter ville jo være skønt, men en uge fra eller til betyder ikke det store. Men der kunne jo sagtens være andre, hvor det hastede mere.

Hun ville så senere i dag (fredag 31/10) ringe tilbage og fortælle om sagens afslutning - men da intet var sket kl. 12.45 kontaktede jeg igen kommunen, og ups, der var den pågældende medarbejder gået hjem...

Men ak, nu er det fredag aften, og jeg har stadig ikke hørt noget. 

Jeg undres over, at kommunen kan sløse sådan, når det gælder udgifter for kommunen, mens der gælder helt andre spilleregler, når der skal kradses penge ind fra borgerne. 

For blot at nævne, at jeg allerede før, vores søn skulle starte i dagpleje, modtog girokort for forældrebetaling til dagplejen.

Gad vide, hvad der ville ske, hvis jeg "glemte" at betale dette girokort rettidigt.

Jo, jeg ville nok modtage en rykker for manglende rettidigt betaling. Dette burde så nok også gælde den anden vej, for manglende udbetaling eller hvad?
  • fyens.dk