Hvis den danske kirke er for trist. For megen nydelse, for lille indsats

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Ligeså sikkert som amen i kirken dukker i medierne ytringer op, der udtrykker turistens fascination af de sydeuropæiske katedraler og det katolske liv, man tilfældigt bliver vidne til.

Benovelsen i nyere tid begyndte vel med danskernes stigende velstand (Spies og Tjæreborg) og fik udtryk dengang sammen med begejstringen over øl- og vinpriser.

Jagten efter oplevelser er taget til, mildt sagt. Når Bent Liholm i sin kronik i avisen Danmark den 2. december skriver, at "den danske folkekirke er for trist for mig"m mens han som afslutning "ser frem til at gøre nye besøg i Sydeuropa, for der er noget at have kristendommen i" må jeg reagere.

Der er jo grundlæggende ikke noget forkert i at jagte oplevelser (= nyde ), men at befolkningen i et udpræget turistområde er "blidt imødekommende" tror da pokker, og at katedralerne har højt til loftet og er overdådigt udstyrede betyder ganske enkelt, at velstanden muliggjorde det.

Min påstand skal være, at en nøgtern betragter intet kan sige sikkert om engagementets størrelse hist sammenlignet med det tilsvarende her ved byggeriet af vore landsbykirker. Men tilbage til emnet oplevelser: Jagten efter at nyde oplevelser tager en - efter min mening- forkert retning, når gode turistoplevelser bliver til almindeligt brokkeri og usaglig kritik af de hjemlige forhold. Den allestedsnærværende rejseeufori har - som jeg ser det - mest af alt karakter af ren underholdning, hvor det er andre befolkninger, bygninger, landskaber, vejrlig og trosretninger, der skal levere. Er det ikke naturligt her at stille spørgsmålet: Kære Bent Liholm! Blev du ikke inspireret til selv at yde en personlig indsats, praktisk såvel som intellektuelt, under dine rejser? Hvis dit svar er nej, så nyder du for meget og yder for lidt.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce