Hver mand sin gun: - Det er rene Hollywood-myter
Af: Bent Abkjer Hansen, Ladegårdsgade 41 B 1., Assens

Hænderne op og bukserne ned. Det sagde vi, da jeg var dreng i 40'erne og 50'erne, når vi legede cowboys og indianere eller politi og røvere.

Ikke sådan, at det faktisk var noget, der blev sagt i de film, vi børn fik lov til at se hver anden søndag eftermiddag i byens biograf. Men det var bare et udtryk, der opstod blandt os drenge, og ved nærmere eftertanke her i min alderdom husker jeg udtrykket og mener, at det passende kan dække det, der foregår i USA for tiden, hvor det ene masseskyderi afløser det andet. Hænderne op og bukserne ned.

Rent visuelt ser jeg alle eleverne i de amerikanske skoler med hænderne oppe og de amerikanske politikere (og især republikanerne) med bukserne nede om anklerne i den forstand, at de snubler i deres egne argumentationer på samme måde, som de ville snuble, hvis de forsøgte at tage et skridt i den rigtige retning.

Forleden morgen så vi så reaktionen på det seneste skoleskyderi. Lærerne skal bære våben, så de kan forsvare eleverne. Magen til idiotisk galskab skal man da lede længe efter. Det svarer til, at man ser en mand, der er ved at drukne i en svømmepøl og straks begynder at hælde mere vand i pølen.

Som europæer og måske især som dansker er det meget vanskeligt at forestille sig en sådan tankegang, men vi er heller ikke vokset op med en opfattelse af vores historie, der er udformet af filmindustrien, som det er tilfældet i USA.

Jeg har tilfældigvis haft en onkel, der som ung tog til USA og Canada, og som en overgang var cowboy og var med til at drive kvæg over lange afstande. Han fortalte, at alle 8-10 cowboys have en enkelt riffel til deling som værn mod ulve og bjørne, der kunne finde på at angribe flokken, og ingen af dem ejede en revolver. Det er ren Hollywood, når amerikanerne tror på, at hver eneste mand i det vilde Vesten gik med revolver, og at de udkæmpede dueller med hinanden. Det er en myte, som NRA (The National Rifle Association (eller våbenlobbyen)) har op- og udbygget for at kunne sælge så mange rifler og pistoler og revolvere som muligt.

Det handler med andre ord om penge og indtjening, og indtjening er jo noget, som Trump kan forholde sig til, og for ham og for hele pengeeliten i USA betyder menneskeliv (eller menneskelig) ikke noget i den forbindelse.

At disse politikere med Trump i spidsen forsøger at holde gode miner til slet spil, det er en anden sag, og så gode er disse miner jo heller ikke. Det er jo Trump, der med det samme har været fremme med udtalelser om at ophæve våbenforbudet på skolerne, og selvom den uhyrlige tanke er, at så kan lærerne bære våben for at beskytte eleverne, så tager det ikke megen fantasi at forestille sig, hvad dette kan føre til.

Der er i mine øjne ingen tvivl om, at vi i fremtiden vil se langt flere og langt værre skoleskyderier - måske når en af lærerne går amok med sin revolver - såfremt politikerne i USA ikke trækker bukserne op og kommer til besindelse, men det sker næppe, før nogle af disse selvsamme politikere begynder at miste børn i et skoleskyderi.

Vi så det allerede umiddelbart efter skoleskyderiet i Columbine, hvor den daværende formand for NRA - skuespilleren Charlton Heston - i selvsamme by holdt en tale, hvor han opfordrede til flere våben blandt lærere og elever, så de kunne forsvare sig. Flere af disse skuespillere, som netop nævnte Charlton Heston, John Wayne, Ronald Reagan og ikke mindst den nulevende Chuck Norris og mange flere, har alle gjort deres til at vedligeholde myten om "The Lone Ranger," den ensomme hævner, der ene mand beskytter familien, klanen, byen imod de forfærdelige banditter.

Intet har forandret sig, tankegangen er den samme, og det eneste, vi faktisk kan gøre, er at huske at glæde sig over, at vi trods egne problemer her i Danmark, dog ikke har nået sindssygens rand, som de har i USA.

Hænderne op og bukserne ned. Og lad os lade det forblive på legeplanet, og lad os endelig fastholde vores strenge våbenlov og slå hårdt ned på dem, der ikke respekterer den.