Hvad vil Baglandet selv ofre for klimaet?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Globale temperaturstigninger, havstigninger, voksende CO2-udslip... Klimaet er blevet et af valgkampens største temaer, og nogle politikere taler direkte om, at vi skal bremse væksten, begrænse flyvning og indføre flere afgifter for at bremse klimaproblemet. Hvor væsentlige er klimaudfordringerne efter din mening? Hvor meget er du selv villig til at betale for at imødegå klimaudfordringer?

Baglandet svarer.

Per Olesen, Østerøvej 7, Nyborg

Klimadebatten er et modeflop. Ingen mennesker kan påvirke solpletterne og solens indstråling på kloden. Naturen har altid forandret sig lige fra istid til meteornedslag, vulkanudbrud og palmer på Grønland. Men naturligvis skal vi påvirke alle menneskers adfærd og handlinger til at minimere energiforbrug og reducere forurening.

Jeg savner politikere, der tør tage ansvar og være realistiske samt opfordre os alle til fornuftig og konstruktiv adfærd. Der er for mange hellige politikere, der tror at de kan redde verden. De forstår ikke, at naturens og universets kræfter kan de ikke påvirke.

Flemming Todbjerg-Nielsen, Rulkehøjen 38, Odense S

De globale klimaændringer kan kun løses i fællesskab med andre lande efter anvisninger fra eksperter, så alle løsninger trækker i positiv retning.

Danmark udgør mindre end en promille af jordens befolkning. Som borger tjener man sagen bedst ved at rette sig efter de anvisninger, reguleringer og mærkninger, der kommer fra myndighederne, og undlade at reagere på velmente oplysninger fra diverse organisationer og firmaer, som den ene uge kan være god latin for klimaet og næste uge være værdiløst for klimaforbedringen.

Thomas Herskind Olesen, Svanevej 53, Vissenbjerg

Spørgsmålet er, om vi har råd til ikke at gøre noget? Vi er nødt til at se omkostningerne på en anden måde og anskue klimaet som noget, vi skal tage alvorligt og forbedre. Ellers er der ikke nogen jord, vi kan give videre til vores børn og børnebørn. Vi skal have accelereret den grønne omstilling inden for energi- og transportsektoren.

Karsten Hansen, Allerup Bygade 27, Odense SØ

Sæt benzinprisen op til 25 kroner. Jeg arbejdede engang sammen med en kollega, som kom med dette udsagn og med begrundelsen: "Så vil vi få alle fattigrøvene væk fra motorvejen, og der ville blive plads til os andre".

Tænk videre, vi kunne undgå at investere i det tredje spor over Fyn osv. Og hvorfor ikke 1000 kroner i afgift på flybilleten - der vil både være mere plads i flyet og mindre kamp om solvognene på stranden. Det holder ikke. Individuelt må vi hver gøre, hvad vi har samvittighed til, men at tro, at man ved at købe aflad med en ekstra lille afgift på en flybillet redder verden fra en klimakatastrofe er simpelthen for blåøjet.

Vi har en livsstil, vi nødig vil undvære, og millioner af kinesere, indere og andre drømmer om at gøre os det efter. Løsningen er derfor et samfund i vækst, funding af ny teknologiudvikling - rensning af vand, genbrug af plast, effektiv lagring af energi/strøm, fusionsenergi mv.

Afgifter/afladsbetaling gør os kun fattigere (og vender den tunge ende nedad) som samfund. Giv muligheder og invester (også offentligt) i ny teknologi. Danske arbejdspladser, vækst , flere penge til velfærd er win-win.

Jørgen Krøigård, Skrænten 21, Odense N

Klimaudfordringerne er væsentlige, og vi er nødt til at bremse væksten på alle områder, hvis det skal nytte noget. Det siger mange politikere også, men læg mærke til hvad de siger et andet sted i deres valgtaler. De lover vækst og fremgang.

Med andre ord: de vil både blæse og have mel i munden. Klimaproblemerne skyldes de store firmaer med deres produktion og transport med fly og skib. Hvad jeg gør i min lille pensionist-økonomi er af minimal betydning i den sammenhæng.

Anne H. Karlsen, Bjørnøvej 18, Svendborg

Jeg mener, at det er for billigt at forurene og svine, som de fleste gør.

Men hvordan, det skal betales, er jeg ikke klog nok til at sige, men de kloge mennesker, som bestemmer kan jo heller ikke finde ud af, hvordan det bliver løst.

Tage Jensen, Blanchestræde 4A, V. Skerninge

Klimaudfordringerne er ikke væsentlige. Det emne er blæst op af de venstreorienterede partier.

Se dog på en globus, hvor lidt Danmark fylder, så selv om vi plastrede hele landet til med vindmøller og solfangere, ville CO2-besparelsen ikke være målbart på globalt plan, og det må være det der tæller.

Tine Busk, Skovgyden 11, Asperup

Klimaudfordringen er den største fælles udfordring vi står overfor. FN's klimapanel siger det meget præcist. Vi har meget få år til at løse de udfordringer, vi har med klimaet. Jeg mener, det er en politisk ambitiøs løsning, der skal til. En måde er at regulere vores købsbeslutninger via moms og afgifter. Ved at hæve prisen på oksekød og sænke momsen på frugt og grønt påvirker vi CO2-aftrykket i en positiv retning, og vi mindsker uligheden i samfundet samtidig. Blot som et enkelt eksempel.

Bent Ib Øllegaard Olsen, Sømarksvej 142, Søndersø

Vi skal selvfølgeligt alle medvirke til at begrænse stigningen af diverse udslip. Men jeg tror ikke, at vore lille land med godt fem mio. indbyggere kan måles på verdens resultat fra ca. 7500 mio. indbyggere.

Jeg tror, desværre, at resten af verden ikke vil gøre, som Danmark vil gøre. Danmark er ikke verdens vagthund og løftede pegefinger. Lad os bevare jordforbindelsen.

Johan Emil Rasmussen, Bispeløkken 3, 1. tv., Svendborg

Danmark er førende på det grønne område, så vi har ikke noget at skamme os over. Så længe store lande som USA, Kina og Indien ikke er med på vores niveau, er vi kun en dråbe i havet. Flyafgifter og lignende kommer til at gå ud over de svageste i vores samfund, imens dem, der har penge nok, nemt kan få råd til at betale de ekstra udgifter. Vi skal satse på forskning i stedet og ikke belemre befolkningen med fjollede afgifter.

Erik Beck Jensen, Sitkavænget 6, Otterup

Jeg har investeret 125.000 kr i et solcelleanlæg, der producerer femKW/h årligt, men hvis det samme anlæg var placeret på et mere gunstigt sted på kloden, ville det kunne producere mere end fire gange så meget CO2-fri energi.

Man behøver ikke være matematiker for at beregne, at det rent klimamæssigt ville gavne mere, hvis vi brugte vores penge på at hjælpe de lande, der ikke gør nok for at reducere deres CO2-udslip. I flæng kan nævnes USA, Kina, Rusland, Indien, og Polen. Jeg vil gerne være med til, at vi hæver skatten med den samme procent, som vi udgør af hele klodens klimabelastning, så hvis de øvrig 99,9 %, gør det samme, er problemet nok løst.

Niels Buhl, Røde Kro 8, Faaborg

Den største udfordring bliver der ikke talt så meget om. Store kystsikringsprojekter er en nødvendighed.

Vi må håbe, der bliver større global interesse for at reducere det voksende CO2-udslip.

Danmark står kun for en lille del og kan derfor ikke løfte byrden alene.

Jeg mener at der politisk skal afsættes store beløb til kystsikring af havnebyer og store bebyggede områder langs vores kyster.

Det bør stå øverst på ønskesedlen, hvis vi skal kunne imødegå de store klimaudfordringer med vandstigninger, der vil komme.

Heide Munk, Vibevej 1, Gislev

Der er ingen tvivl: Klimaet er en af de største og vigtigste udfordringer, vi står overfor. Vi skal investere i klimaet. Vi skal være villige til at gøre en forskel til det bedre.

Vi skal sætte ekstra turbo i bestræbelserne på at finde bedre løsninger på de globale udfordringer, vi har skabt. Men der er nødt til at blive fundet en saglig vej gennem de mange fakta.

Når nogle unge argumenterer med "hvis der overhovedet er et klima til næste generation", så skal medier, politikere og andre hjælpe dem tilbage på sporet.

Når politikere snakker om først 2020-plan og hvert år rykker mållinjen, så der nu snakkes om 2030/2050-plan, så skal der vilje til handling til. Selv om DK ikke står for mere end 0,5 procent af CO2, så kan vores teknologier være med til at gøre det muligt for lande med enorme udledninger at komme hurtigt frem mod egentlige nedskæringer. Men vi skal se handling nu.

Palle Pedersen, Villestoftehaven 241, Odense NV

Hvorfor skal vi her i Danmark begrænse flyvning og i det hele taget begrænse vores bevægelighed. Når andre lande ikke langt fra vores lille smørhul er total ligeglade med klimaet i verden, vil dette ikke få nogen effekt overhovedet.

Det såkaldte problem er jo kun for fanatikere og og andre hellige miljøforkæmpere, som jo også tager flyet og endda på første klasse, så det giver ikke nogen mening. Sågar Enhedslisten kan udtale, at danskere er dem, der sviner mest pr. indbygger i verden. Sikke noget sludder. Så har de gået med skyklapper på og ikke været meget udenlands. Hvis de førnævnte fik magt, som de har agt, ville hele samfundet gå i stå, hvis det snart bliver forbudt at slå en skid i atmosfæren. Tænk over det.

Ejvind Hviid Kristiansen, Assensvej 4G, Faaborg

Angående klimadebatten er det da klart, at det ikke kan være sundt at gå i Hongkong i den røg (smog), men ingen får mig til at tro, at det alene er menneskeskabt. Det er helt sikkert en turnus. Nu er det Europas tur til at have det varmt i måske flere hundrede eller tusinde år. Vi har jo tidligere haft istid her, klimaet skifter i en turnus, men nu er det jo blevet så populært at give alverdens ting skylden for det, men selv om vi ødelægger hele vores industri og eksport i Danmark ved at skære yderligere ned, hjælper det ikke en disse, når resten af verden sviner helt hen i vejret.

Lars Voldsgaard, Klemmeløkken 21, Odense SV

Klimaet er vigtigt, men vi er kommet forbi "the point of no return" så politikerne kan ikke gøre noget.

I stedet skal vi gøre noget ved miljø og natur.

Johannes Simonsen, Høgevænget 22, Snestrup

Der er jo, som det også fremgår af debatten på de almindelige papirmedier, stor uenighed vedrørende alvoren af klimaudfordringerne. Det bliver meget dyrt, og hvis gevinsterne er tvivlsomme, så kan bestræbelserne måske bruges bedre andetsteds.

Vi kan naturligvis alle i det små gøre, hvad vi kan, for at sparre på ressourcerne, men al ekstremisme fra klimaaktivister og fødevarefanatikere vil jeg gerne være fri for.

Peter Storm, Søndergade 8, Middelfart

Vi har bidraget til at bringe vor vidunderlige klode på katastrofekurs. Og vi bidrager fortsat til det. Vi skal samle os om at stoppe dette vanvid. Og vi skal bidrage til at rette op på klima og natur.

Danmark skal være i front. Lad en ny regering sætte tempoet op for grønne handlinger.

Lone Frandsen, Løvskal Landevej 12, Løvskal

Klimaudfordringerne er et fælles globalt problem, som vi må klare i fællesskab. Debatten er ophedet, og der er mange usandheder i luften. Det er vigtigt, at der bliver arbejdet nuanceret, så det er den enkelte forurener, der er fokus på. Rensningsanlæggene i byerne bør udlede mindre forurening. Det bør der sættes mere fokus på. Alle de overløb, der sker ved megen nedbør, bør renses noget mere. Der bør være mere fokus på udledning af fosfor fra rensningsanlæg. Der skal være fokus på udvikling af køretøjer, der forurener noget mindre. Afgiften på el til opvarmning bør nedsættes drastisk, så det kan svare sig at bruge el i tyndtbefolkede områder. Som landmænd arbejder vi hele tiden med klima og biodiversitet.

Vi har lige investeret 400.000 kr i en ny såmaskine, der kan så direkte både gødning og korn og efterafgrøder. Vi har en del enge, som vi anvender til høslæt. Det har været en stor hjælp til andre landmænd, der har kunnet få foder fra engene i den tørre sommer sidste år. Uden engene ville der have være et meget stort underskud af foder sidste år.

Harer, Viber og storke er afhængig af, at engene bliver slået, så at de taler om at lade engene vokse til, hjælper ikke de arter, som i Danmark er truet. Jeg vil vove den påstand, at det er de alt for våde ådale på grund af kommunernes manglende vedligehold af åerne, der er skyld i viberne, og storkenes tilbagegang i Danmark.

Hvorfor er ferier med fly uden kontrol. Vi kunne jo starte med at sige en flyrejse ferie om året. Og så forsøge at lave fly, der bruger vedvarende energi hvis muligt. Altså forskning. Verden skal have mad, så det med at dansk landbrug kun må være for danskerne, det er ikke vejen frem. Vi er et godt eksempel for mange andre lande. Vi har altid været et landbrugsland, og det vil det være klogt at passe på. Det er det, vi lever af.

Steffen Daugaard, Brombærranken 9, Middelfart

Det er vigtigt, og Danmark er godt i gang. Vi skal påvirke andre lande til også at tænke genbrug, især plastic. Men også mere generelt med Danmark som forbillede. Vedvarende energi skal udbygges med flere vindmølleparker. Geotermi skal udvikles som fremtidens energikilde. Privat bliver ferierne hovedsageligt hjemme i Danmark, der skal handles lokalt, gerne økologisk - og vi kan spise mere svinekød.

Margareta Norrgård, Billesvej 10 1.th., Odense C

Også jeg kører i bil, men øver mig i at tænke mig om. At sende så lidt affald som muligt til forbrændingen. Hård (vaskemiddel beholdere, creme fraiche bøtter etc.) og blød plastik (alle rene poser) skal i respektive containere på genbrugspladsen. Alt rent papir og pap, stort som småt skal i papircontaineren. Tekstil er der også en container for på genbrugspladsen. Ja, næsten hver en ting kan nu genbruges og har sin egen container. Det har har været og er en god oplevelse at komme på genbrugsstationen, alle spørgsmål synes jeg er blevet godt besvaret. Vi kan leve uden mad og vand i et stykke tid. Ren luft kan vi ikke undvære. Vi kan alle gøre lidt.

Henning Thorup, Vestergade 37, Aarup

Klima/miljø debatten er overvurderet. Danmark er bare et lille land med ca. 5,5 mio indbyggere. Og alt det, vi forsøger at gøre, er som en dråbe i havet. Kloden bebos af snart 8 mia. mennesker og lande som Kina, Indien og store dele af Afrika gør stort set intet ved den problematik.

Man kan jo starte med at indføre atomkraftværker. Det er billigt og løser en meget stor del af klima- og miljøproblemerne. Så set igennem mine briller kan meget løses med atomenergi, og det ruinerer ingen.

Pernille Bendixen, Bjarkevej 1, Odense V

At indføre afgifter på kød og fly rammer socialt skævt, de lave indkomster vil blive hårdest ramt. Helt relevant må spørgsmålet vendes til dem, der mener dette. Er de selv stoppet med at flyve eller spise kød? Personligt finder jeg det frastødende at skulle folkeopdrages til ikke at spise kød. Hen over hele debatten mangler ganske enkelt demografien, for hvad sker der, når vi bliver flere og flere? Det hjælper ikke at tale om at begrænse CO2-udslip, hvis vi ikke taler om befolkningstilvæksten også. Så imens man strides om at være mest hellig og klimavenlig, italesætter man ikke det grundlæggende problem.

Bjarne Sønderskov, Irisvej 14, Verninge, Tommerup

Jeg er selv villig til at gå langt for at imødegå disse udfordringer, men mener samtidig vi på verdensplan skal hjælpe med at nedbringe CO2-udslippet, hvor problemerne er størst, altså få lande som USA, Kina, Indien og Brasilien til at gå forrest. Hjælp de store forurenere til at vise viljen og vejen, og lad så resten af verden følge efter, for hvor der er en vilje, er der også en vej. Det er kun et spørgsmål om at komme i gang nu. Lad emnet indgå som en fast del af undervisningen i skolerne, så man fra barn lærer, hvad man skal passe på, når det drejer sig om klimaet.

Jeg synes allerede, Danmark er et foregangsland, når det drejer sig miljø og klimatilpasninger, men vi kan givetvis bidrage med meget mere, hvis vi får nogle beregninger på div. indsatsområder, hvor det virkelig "batter".

Peter Poulsen, Hestegangen 1, Årslev

Klodens temperatur har været varmere end nu i 95 procent af denne mellemistid og er set over 10.000 år svagt faldende. Havniveauet følger temperaturudsving op og ned. Det er ikke nyt.

CO2 har muligvis en svag effekt på forsinkelse af natafkøling af Jorden, men varme er dejligt, godt for plantevækst og dermed føde til mennesker og vilde dyr. I tidligere kuldeperioder i Danmark er folk udvandret og kommet tilbage i varmeperioder.

For 5000-10.000 år siden var der varmere på Jorden. Da var der ikke tørke, men megasøer i Sahara og Mellemøsten, giraffer, flodheste og krokodiller på hulemalerier inde midt i Sahara. Politikere og græsrødder skulle skamme sig over at skabe frygt og fejlinvesteringer på grund af deres katastrofe-agenda. Klimaet har det fint, men der er nogle miljøproblemer, som intet har med temperatur at gøre. Jeg vil selvsagt ikke betale en krone til klimatiltag og propaganda.

Palle Christensen, Kåsvænegt 44, Strib, Middelfart

Jeg har ikke lyst eller vilje til at betale noget som helst ud over skatten.

Kurt Andersen, Enghavevej 10, Nørre Aaby

I familien tænker vi hele tiden på ikke at svine og forurene, og jeg synes, vi betaler afgifter nok. Det, der ærgrer mig, er, at tilsyneladende er straffen for virkelig at forurene latterlig lav. Store bøder, og fængselsstraf var måske vejen? Derudover kan vi ikke, i lille Danmark, frelse resten af verden fra det svineri, der foregår andre steder.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce