Hvad mener man?

PL Jensen

Hvad mener man?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

eu-forbehold

På baggrund af den netop udkomne rapport om de fire EU-forbeholds betydning for Danmark, beskæftiger lederen i Fyens Stiftstidende sig med dette emne, og da jeg kender avisens holdning til EU, havde jeg håbet på en saglig udredning af spørgsmålene. Jeg får dog ikke den ønskede forklaring. Idet avisen åbenbart kun gengiver rapportens indhold, som jo er bestilt arbejde.

Af rapporten fremgår det, at: "De fire forbehold skader Danmarks interesse på en række vigtige områder - i hvert fald, hvis man ønsker en dynamisk nationalstat i stadig udvikling i en globaliseret fremtid".

Vil det sige, at rapportens forfattere mener, at Danmark ikke har været i stand til at udvikle sig i de år, hvor forbeholdene nu har været gældende? I modsat fald hvad er det så, man mener med det, der står i rapporten?

At forsvarforbeholdet forhindrer dansk deltagelse i missioner under EU er vel ikke noget reelt problem, vi har jo vanskeligheder ved at skaffe personel til de opgaver, vi deltager i under NATO, så en udvidelse af vores engagement ville vel kun skabe endnu flere nationale vanskeligheder.

Problemer med deltagelse i bekæmpelsen af international kriminalitet er vel også reelt en søgt forklaring, idet vi i Danmark gør en stor indsats for at bekæmpe også international kriminalitet.

I øvrigt har politiet i Danmark problemer nok med at bekæmpe den hjemlige kriminalitet, så en udvidelse af arbejdsområdet ville vel også her skabe ressourcemæssige vanskeligheder.

Så påstår man, at: nej'et til euroen uden tvivl har svækket den danske indflydelse", og her må jeg spørge: med den styrke, som den danske økonomi har vist igennem efterhånden mange år, hvor er det så lige svækkelsen har været? Hvis det er den gamle ja-skrøne om "at sidde med ved bordet", eller skrønen om vekselgebyret, fordi man ikke kan finde ud af at bruge sit VISA-kort i udlandet, ja, så tror jeg, de fleste danskere lever udmærket uden denne manglende bordplads.

Jeg er helt enig med lederen i, at de danske politikere enten ikke orker eller tør tage den besværlige diskussion med befolkningen/vælgerne. Og hvor er det ærgerligt, at vi ikke kan få debatten, så alle vi "uvidende Rasmus-modsatte", kunne få besvaret vores spørgsmål og måske komme til at synes om Lissabon-projektet.

Hvad mener man?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce