Hvad går pengene til?

Lis Andreasen er formand for Tidens Samling. Foto: Jørgen Hansen
Foto: Jørgen Hansen

Hvad går pengene til?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dagsordener

Hvad går pengene til? Spørgsmålet blev som ofte før stillet i vores kommunalpolitiske baggrundsgruppe i mit parti, Odense Radikale Venstre. Denne gang handlede det om Odenses deltagelse i verdensudstillingen EXPO 2010 fra 1. maj - 31. oktober i Shanghai. De 10 millioner kr. ville man gerne have set et budget for. De skulle vel ikke bare bruges til konsulent og pingernes rejser derud?

Da jeg havde været i Shanghai og set planerne for EXPO 2010 og fundet Odenses navn blandt de store landes navne, forsvarede jeg ivrigt pr-værdien for vores by, men måtte da give gruppen ret i, at det havde været rart med et tilgængeligt budget.

Som ivrig læser af udvalgs- og byrådsdagsordener i snart 20 år har jeg set, hvor mange konsulenter, projektmagere og managementfirmaer der er kommet på banen de sidste år. Hvad er der blevet af den almindelige medarbejders meninger og ideér? Hvorfor har ingen reageret på buschauffør Jack Køhlers Synspunkt 8/3: "Den fynske busdød"? Et positivt forslag til forbedring af vores deprimerende busdrift.

Et andet eksempel er AENEAS. EU-projektet, der skal få flere ældre til at gå og cykle mere. Her har man ansat en konsulent med ansvar for at planlægge og udføre tre forskellige aktiviteter på tre år! Hvorfor ikke stille de penge direkte til rådighed for de ældreklubber, der i årevis har aktiveret ældre fysisk og skabt socialt fællesskab? Eller hvad med at bruge pengene på at lade nogle personer få ansvaret for at skabe tilgængelighed i vores gader og stræder, så ældre og handicappede kan passere gaderne?

Hvem siger det er på de to autoriserede EU-gåruter i Odenses midtby, de ældre vil gå? Vorherre bevares - vi kan godt selv finde vej, ellers har jeg hørt, vi kan få en chip i skoene eller bruge GPS!

Endnu et eksempel. Hvorfor skal Rambøll Management "gennemføre en facilitetsdialog blandt by- og kulturudvalgets medlemmer"? (citat fra referat af 10/3 i by- og kulturudvalget ).

Handler det ikke om, at udvalgets medlemmer skal deltage så ofte, de magter tidsmæssigt i det rige kulturliv, der er i byen på mange planer, og få deres indput dér? Det er i den virkelige verden, tingene sker, ikke på de bonede gulve, i konferencelokalerne eller ved buffeterne. Med min fars ord: " Der går for meget til pis og papir"!

Hvad går pengene til?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce