Husk at sige tak, mens du kan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Henrik Meng, direktør i Meng og Co.
Billede
Debat. 

Danmark gik i stå i slutningen af forrige søndag, hvor Kim Larsen gik bort. Sendefladen blev ryddet og vi fik endeløse baner og fortællinger om "Spillemand Larsen" og hans indflydelse på de fleste danskeres liv. Selv U2 valgte at dedikere en koncert til Larsen, mens resten af os fik rusket godt og grundigt op i minderne fra masser af mentale trædesten gennem livet. I skyggen af det, hørte jeg også at Charles Aznavour døde, 94 år gammel. Jeg oplevede dem begge da jeg var knægt i idrættens hus i Vejle. Aznavour betød for mennesker i hele verden, hvad Kim Larsen gjorde for os i Danmark.

Jeg var trist sammen med resten af Danmark over tabet af Larsen og i tilfældet Aznavour, med resten af verden. Mest af alt var jeg taknemmelig for det lydspor de hver især har givet mit liv. Og så slog det mig, at de begge, med deres bortgang, mindede mig om hvor vigtigt det er at vi passer på og værdsætter hinanden, mens vi er her!

Før sommerferien fik jeg en nyhed, der ramte mig hårdere end Larsens og Aznavours bortgang. En af mine skønneste og ældste venner havde nemlig fået en træls diagnose. En lumsk kræftsygdom, ingen anede han havde, som er uhelbredelig. Det er kun et spørgsmål om tid, før han skal herfra. Sådan er det nu for os alle; et spørgsmål om tid. Men min ven har fået en væsentlig kortere horisont, end han ellers ville have haft. Jeg ville så gerne sig TAK for alt det, han betyder for mig i tilværelsen, men hvordan gør man lige det?

Da jeg havde sundet mig et par dage over den triste besked, gik jeg i gang med at lave noter om vores venskab og dets mange tildragelser gennem årene. Tankestrejf om små og store ting, der er sket os i vores liv med hinanden og vore familier undervejs. Tankerne løb tilbage til da vi mødtes som sen-teenagere og hver gang jeg kom i tanke en episode eller en erindring, han har givet mig, skrev jeg den ned. Jeg skrev også alle de bidder ned, hvor han har gjort mit liv ekstra dejligt, rart, sjovt og skørt. Og nogle af de udtryk og vendinger, han har "foræret" mig, og som jeg har gjort til mine egne, og hvor jeg af og til spørger mig selv "hvordan ville min ven mon sige eller gøre dette?". Jeg skrev både om, hvor meget jeg holder af ham, og hvor stor en positiv indflydelse han har på mit liv, at jeg selvfølgelig vil være der for hans familie, også når han engang ikke er her mere.

Jeg overvejede. hvad jeg skulle gøre med det. Skulle det blive et talepapir til hans bisættelse engang langt ude i fremtiden? Skulle jeg orkestrere at få det sagt til ham?

Enden på mine overvejelser blev, at jeg skrev ham et brev. Et takkebrev. Det tog mig et par uger og adskillige gennemskrivninger at få det rigtigt. Og så tog jeg det med til ham, en dag jeg var på besøg, og bad ham læse det en dag, han trængte til noget at styrke sig på.

Han ringede nogle dage senere og sagde tak. Det blev endnu en samtale jeg sent glemmer; vi fik sludret om mange flere vigtige ting, episoder og følelser den dag, og det har vi i øvrigt gjort flere gange siden. Måske med styrket kraft fordi vi fik ekstra hul på dialogen med brevet. Måske blev brevet det vigtigste, jeg nogensinde har skrevet. Min ven blev i hvert fald glad.

Heldigvis ser det ud til at hans krop reagerer overordentligt godt på den livsforlængende behandling, han er sat I og i kombination med et ukueligt livsmod og en jernvilje til at bekæmpe sygdommen med motion, kost og et lyst sind, er han blevet "mønsterpatient" hos de onkologer, der hjælper ham. Jeg håber, at han overlever alle prognoser og måske endda bliver et mirakel, ved at overleve os alle og først forlade os, mæt af dage og med mange år på tælleren.

Pointen? Ja, den er, at vi skal huske at sige TAK til dem, der berører os i livet og gøre det mens de - og vi - er i live. Husk at sig tak, mens du kan!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce