Hold nu den julegudstjeneste. Kristendom smitter ikke
Af: Henrik Dahl, folketingsmedlem for Liberal Alliance

Julegudstjeneste: Jeg er liberal, og derfor mener jeg selvfølgelig også, at skoler skal have frihed til at vælge, hvordan de indretter sig. Det er det smukke ved den måde, vi har indrettet vores skoler på. Nemlig frihed til den enkelte skole.

Men jeg synes, det er synd, at vi i Danmark er ved at udvikle en angst for at stå ved vores egen kultur af hensyn til et mindretal af befolkningen, der ikke deler den.

Den angst så vi senest, da Gribskolen i Græsted kommune valgte at skrotte den traditionelle julegudstjeneste i den lokale kirke med argumentet om, at man gerne vil tage "hensyn" til minoriteter.

Men børn - uanset herkomst - tager da ikke skade af at komme med i kirken og høre nogle gode melodier, og tage den danske kultur til sig? Tværtimod - det tænker jeg bare er godt for dem.

Jeg tror faktisk, at børn synes, at det er enormt spændende at høre historier om kristendommen. Det, der faktisk har været fundamentet for den vestlige verden, som de nu er en del af.

Kristendom er ikke en smitsom sygdom, og børn - også selvom de ikke oprindeligt er fra Danmark - har godt af at lære om den og af den.

Jeg mener derfor også, at det er en lidt kedelig beslutning at droppe julegudstjenesten. Det er lige lovlig drastisk, hvis I spørger mig!

For børn i Danmark er nødt til at lære om kristendommen. De skal da ikke snydes for at få en forståelse af, hvorfor vi fejrer jul i Danmark? Jeg mener, at gudstjenester er en fremragende måde for børn at lære om kristendommen på, inden de skal til at have kristendomsundervisning i skolen. Så er de bedre klædt på.

Jeg mener, det er ekstremt vigtigt - især i en moderne tid som denne - at huske på den danske kulturarv og de danske traditioner. Huske på den enorme betydning, kristendommen har haft for den vestlige civilisation og dermed Danmark.