KOMMUNALT: Det fynske Venstre skulle efter min opfattelse melde ud, at man klart støtter kommunalreformen og positivt bakke op om behandlingen og gennemførelsen af den. Beslutningen er jo taget.

Det er helt i orden, at man i debatfasen har haft forskellige holdninger, og i Venstre har vi en god tradition for, at der er højt til loftet, og at meningerne kan brydes i en god debat. Det skal vi holde fast i, og jeg medvirker ikke til at hindre nogen i, at blive opstillet eller valgt til forskellige poster. Jeg argumenterer for mine synspunkter, og jeg støtter fuldt ud kommunalreformen, inkl. amternes nedlæggelse og den nye Region Syddanmark, hvori Fyn skal indgå. Derfor er jeg uenig med bl.a. Carsten Abild, når han melder ud, at reformen er en trussel imod landsbyerne og lokalområderne.

Jeg forventer, at de nye regioner bliver et godt og bæredygtigt grundlag til styring af sygehusdriften mm., ligesom de nye større kommuner bliver bæredygtige til at løse fremtidens nye kommunale opgaver og udfordringer og dermed være lokomotiv/dynamo for udviklingen i både by- og landområderne.

Jeg støtter fuldt ud det positive fremadrettede arbejde, der udføres i landsbyrådene/foreningerne med henblik på at udarbejde samarbejds- og udviklingsaftaler med de nye kommuner til støtte og gavn for landsbyerne og lokalområderne, men jeg tager afstand fra påstandene om, at kommunalreformen skulle være en trussel.