UDSTØDNING: Mange danskere bruger sommeren på at opsøge de steder, hvor de har "hjemme", har gået i skole og føler, at "herfra min verden går" - uden hverken at have bolig eller bo på dette sted. De har et "hjem" uden bolig.

Omvendt har andre tag over hovedet på forsorgshjem eller i egen bolig, men ikke noget "hjem". Deres liv har ikke rod noget sted eller sammen med nogen - de er hjemløse med tag over hovedet. Hjemløse uden socialt netværk og uden mulighederne for at stable det på benene.

Mulighederne kan være begrænsede af årsagen til hjemløsheden, f.eks. et misbrug eller af den stærkt begrænsede økonomi, der ikke lader plads til sociale aktiviteter.

Antallet af hjemløse anslås af rådet for socialt udsatte til omkring 5000 - spørgsmålet for mig er dog, om dette blot er toppen af isbjerget. Mange frivillige arbejder i dag med det stigende antal hjemløse uden for forsorgshjemmene. Blandt unge registreres også flere og flere der, uafhængigt af det offentlige system, bor "hos hinanden" - og også er at betragte som hjemløse. Unge hjemløse, der har droppet det familiære netværk.

Det er et usselt samfund, der producere flere og flere hjemløse, og det er nødvendigt at sætte ind, ikke mindst i bekæmpelse af årsagerne til hjemløsheden. En kendt årsag til denne udstødning, som det handler om, når mennesker bliver hjemløse, er begrænsninger i de almindelige sociale ordninger.

Den sidst indførte begrænsning i størrelsen af kontanthjælpen vil helt sikkert øge antallet af hjemløse. Endvidere vil begrænsningen i aktiveringstilbud til mennesker over 30 også skubbe flere ud i håbløsheden.

Omfanget af hjemløsheden samt en klar definition af hjemløshed mangler dog i debatten om at gøre indsatsen fornuftig. Jeg vil derfor opfordre til, at der sættes ind på at finde ud af, hvad der helt præcist kan betegnes som hjemløshed, således at alle kan debattere med den samme baggrund.

Socialministeren må også, udover at sætte fokus på de marginaliserede grupper i Danmark, hvad hun såmænd gør ganske udmærket, også acceptere, at fattigdom og udstødning fra samfundet er et anliggende, som samfundet har ansvaret for. Det handler altså ikke alene om at skabe en fælles baggrund for en dialog om emnet, men også om at erkende et ansvar for udstødningen.
  • fyens.dk