Hjælp til etniske forældre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeg har været til etnisk kvindefest. De fleste af kvinderne var familiesammenført og havde boet i landet i cirka to år. Der var mange børn med til festen, og jeg kunne forstå, at disse unge kvinder er blevet gift og har fået børn i en ret tidlig alder. Deres skolebaggrund og erfaring hjemmefra er meget begrænset - nogle fortalte, at de aldrig måtte færdes eller handle i hjembyen uden en mandlig ledsager.

Det at få mange børn anså de ikke som et stort problem, før de kom til Danmark. Kvinderne bor ifølge traditionen oftest sammen med deres svigerfamilie. Da mændene har nok at se til med at arbejde og forsørge familien, overlades opgaver såsom at hjælpe børn med lektier eller andet i skolen til de unge familiemedlemmer i huset.

Livet har taget en stor vending for disse kvinder efter deres ankomst til Danmark. Den verden, de kommer fra, er på alle områder fundamentalt anderledes. Pludselig står de overfor mange nye udfordringer. De patriarkalske familiemønstre dominerer stadig. Nu skal man lære at træde i karakter som selvstændigt individ. Det nye samfund stiller krav til både mænd og kvinders aktive deltagelse.

Der var mange frustrationer blandt kvinderne over den store omvæltning. Mange færdigheder skal de tilegne sig, og samtidig oplever de at have fået en central rolle i børnenes liv. Der skal tages stilling til mange ting omkring børnenes hverdag i børnehaven og skolen mm.

Jeg kunne forstå på kvinderne, at der er mange, som ikke stiller krav til at få den nødvendige viden. Manglende engagement, indsigt og forståelse kan resultere i, at der ikke ydes den nødvendige hjælp til børnene fra forældrenes side. Samarbejde med pædagogen og læreren bliver heller ikke optimal, man udebliver fra diverse møder mm.

Dette er betingelser, som efter min opfattelse og erfaringer kan eksistere blandt mange familier med anden etnisk baggrund.

Hvis integrationsarbejde skal lykkes, den negative sociale arv brydes og børnenes ret til et socialt og fagligt godt skoleliv sikres, er der brug for andre integrationstiltag. Det kan bl.a. gøres via et forældrekursus, som allerede kan starte ved indskrivningen og tage udgangspunkt i emner som: 1) hvad skolens ansvar er, og hvad forældrenes ansvar er, 2) hvilket forventninger man har fra skolens side over for forældrene, 3) hvilke roller og opgaver man har som forældre i børnenes læringsproces.

Jeg finder det også nødvendigt at give forældrene viden om og forståelse for de bløde værdier, der ligger i undervisningen, nemlig udvikling af børnenes evner til at tænke kreativt, at være selvstændige og samtidig i stand til at samarbejde med andre. Der skal desuden strammes op omkring forældremøder og samtaler. Målet må være, at forældrene bliver godt klædt på til at møde den virkelighed, deres børn og unge befinder sig i, så de kan yde den optimale indsats og støtte.

Roya Moore, Bækholmen 29, Odense NØ, er sygeplejerske - etnisk konsulent på arbejdsmarkedscenter Odense Nordøst.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce