Historie og "historie"

Historie og "historie"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeg blev forbavset over for nylig at læse, at nogle "kloge" mennesker var sure over statsministerens forord, til Undervisningsministeriets hjemmeside, om besættelsen. Hvad var der galt med den? Jeg havde så "fornøjelsen" af at læse Niels Munkholm Rasmussens indlæg 12. marts, der klart afslører et yngre menneske, som ikke kender historien ordentligt.

Hans "statistik" om faldne danskere måtte jeg læse to gange, for jeg kunne ikke tro mine egne øjne. Når NMR bruger som argument, at der faldt mange flere danskere på tysk side end herhjemme og ude i den frie verden, viser det klart, han ikke kender til forholdene.

Tyskerne var dygtige "reklamefolk", når de i de besatte lande skulle prøve at få folk til at melde sig til SS. De understregede nemlig, at man udelukkende kom til at bekæmpe kommunisterne, på Østfronten, og da mange hadede disse endnu mere en'd tyskerne, meldte de sig.

Når der faldt over 2000 Frikorps Danmark-folk, var det også, fordi tyskerne ofte brugte disse udenlandske styrker til noget, der nærmest kunne betegnes som selvmordsangreb, eller lod dem blive tilbage som de sidste for at dække ryggen under tilbagetoget.

Jeg har ofte været mere end bitter, når yngre historikere skriver artikler eller ligefrem doktordisputatser og nærmest gør grin med frihedsbevægelsen. Måske var der ikke så mange med som nogle mener, der burde have været, men de, der var, reddede os bl.a. fra flere luftangreb fra De Allierede efter bombardementet af B&W i januar 1943, indtil det blev nødvendigt at ødelægge Gestapo-hovedkvartererne i Århus, Odense og København i begyndelsen af 1945. Hvad der ellers skulle ødelægges, fordi man producerede vigtige ting for tyskerne, klarede sabotørerne - selv svært bevogtede fabrikker, som Riffelsyndikatet fik man sprængt.

Det værste var, da jeg for nylig læste i tv-programmet, at man havde produceret en udsendelse om Erik Scavenius i serien "Store danskere". Denne mand, som var noget af det mest forhadte, bl.a. fordi han gik tyskernes ærinde under begge verdenskrige, er der nu nogen, der nærmest vil gøre til en helt.

Jeg så selvfølgelig udsendelsen, og der var flere ting, man glemte. Bl.a. blev det ikke nævnt, at han under Første Verdenskrig som dansk udenrigsminister nærmest var spion for tyskerne, idet han f.eks. gav sin gode ven, deres ambassadør, kopier af de lister, flåden lavede over trafikken gennem de danske farvande.

Der kunne fortælles meget andet om, hvad Scavenius - og andre radikale politikere - har gjort for at ødelægge Danmarks renommé i udlandet, men lad os nu blot håbe, at undervisningsministeren får sat gang i noget, så børnene får lært den sande historie. Samtidig kunne man så bede skolerne fortælle børnene, at der er begreber, der hedder ære og værdighed - begreber, som vi andre lærte om, men som De Radikale uden tvivl vil sætte sig imod, at børnene skal lære og leve op til.

Henning Sander Andersen, Ramsherred 58, Assens.

Historie og "historie"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce