Her går det godt, fru kammerherreinde, her går det godt, det gik så godt.

Indrømmet, at det er nemt at være bagklog, men da jeg for omkring fire år siden udtalte, at der var noget galt med den lave rente, det enorme nybyggeri og salget af store, potensforlængende biler, blev jeg kaldt et gammelt surt røvhul. At jeg fik ret, er jeg da ikke glad for.

Indrømmet, at jeg er aktionær, men da jeg kun har få aktier, og har købt dem for mange år siden, da kursen var lav, så kan det ikke bringe noget i kog. Men jeg mener, at udviklingen med store kursfald og ubehagelige konsekvenser for nye aktionærer ikke bør gå upåtalt hen.

Er det ansatte i banken, der ikke har fulgt ledelsens direktiver, eller er det ledelsen, der ikke har fulgt bankbestyrelsens direktiver, eller er det bestyrelsen, der ikke har varetaget aktionærernes interesser, bør nogle fyres og nogle stille deres mandat til rådighed.

Bestyrelsesformand Poul Fischer udtaler i Fyens Stifts-tidende den 14/1, at han som følge af mangeårigt kendskab til byggebranchen kender sine lus på gangen. Da han ikke har luset ud i kundeforholdet med én, der var eksponeret mod Island, med et tab på omkring 47 millioner til følge, må hans lusekam have haft for store tænder.

Direktør Ivan Sløk udtaler ifølge Fyens Stiftstidende 14/1, at tabene skyldes udefra kommende faktorer. Sikke noget vås. Tabene skyldes ønsket om vokseværk og dårlig ledelse af banken.

I de gode gamle dage steg bankernes aktiekurs, når de store banker havde kursfald. Bestyrelsen har jo ikke hele skylden for, at aktionærerne har lidt store tab. De er valgt af repræsentantskabet. Men røde ører må nogen have.

Jeg håber, Totalbanken fremover bliver ledet i aktionærernes interesse. Her gik det godt, fru kammerherreinde, det gik så godt, det gik så godt.
  • fyens.dk