Hellere vejledning i hvordan man gør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

112 og 114

I de seneste dage har vi i Stiftstidende læst om en tragisk hændelse i Bolbro, hvor en borger blev observeret bevidstløs, og hvor en anden borger kontaktede politiet, som angiveligt afviste henvendelsen. Den pågældende borger afgik senere ved døden.

Det er naturligvis tragisk, når der sker dødsfald, som ikke er umiddelbart forklarlige, men det er da også tragisk at læse, at den pågældende ikke har haft kontakt med sin familie i 20 år - det kunne da tyde på, at afdøde har haft et meget ensomt liv.

Jeg vil kritisere avisen for den måde, hændelsen beskrives på. Hvorfor forsøger man at skabe en utilfredshedsstemning over den måde, hvorpå politiet har reageret, hvorfor forsøger man ikke i stedet at vejlede befolkningen/læserne om, hvordan denne og lignende hændelser skal håndteres?

Det ville for mig være naturligt, om avisen forklarede, at når man observerer bevidstløse, tilskadekomne personer, så er det alarm 112 man kontakter, og ikke politiet, og når det er andre hændelser f.eks. voldsepisoder, overfald, indbrud og andre "uordenshændelser", så er det alarm 114, politiet, man kontakter.

Såfremt jeg skulle være så uheldig at miste bevidstheden eller komme til skade f.eks. i trafikken, så vil jeg da sætte stor pris på, at hjælpsomme medborgere vil kontakte 112 og ikke politiet, for dér har man begrænset ekspertise til at håndtere sygdom og tilskadekomst.

Så kære Fyens Stiftstidende, prøv at bruge jeres journalistiske ressourcer på en saglig vejleding i stedet for at skabe misstemning.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce