Hadets mekanismer. Sig fra, når du møder dem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stine Leth-Nissen, freelancejournalist
Billede
Debat. 

Had: USA's præsident Trump har endnu en gang fremsat en helt særpræget, katastrofal udmelding. Nu vil han anerkende Jerusalem som Israels hovedstad, og det er en melding, jeg finder både stupid, morderisk og og amoralsk.

Men det giver ingen ret til at bruge vold mod jøder, hverken i er uden for Israel. Vil man anerkendes som medborger i f.eks. Sverige eller Danmark, må man aldrig kaste sig over særgrupper, hvad enten de er jøder, armenere - eller sågar fynboer. Og da slet ikke med vold og mordbrand. 

Jeg tænker på en gammel mand, jeg mødte i en palæstinensisk flygtningelejr i det sydlige Libanon. Det var få år, efter at Israel havde kastet millioner af klyngebomber over et område på størrelse med Lolland.

Den gamle mand boede i et faldefærdigt skur, men han ville gerne fortælle om, hvor god han var at demontere klyngebomber. Straks hentede han både hele og halve bomber frem af skabet. Det løb mig koldt ned ad ryggen.

Han pralede af sin ekspertise: Der skulle jo klares en del, når Israel havde hældt fire millioner bombletter ud over sydspidsen af Libanon. I løbet af krigens sidste tre dage tømte Israel lagrene. Op imod en million af bombletterne lå ueksploderede tilbage, ifølge FN fordi mange af bomberne var for gamle.

Den gamle mand i lejren viste frem af sit lager. Han kaldte sig Hitler. Det er, fordi jeg er sådan en stærk mand," lød hans forklaring på navnet.

Det var mit første møde med det rødglødende had til jøder, som mange palæstinensere bærer rundt på. Og det er jo absurd at tænke på, at en mand med tydelig stolthed kalder sig Hitler. Diktatoren havde næppe betænkt sig mange gange på at sende en araber i gaskammeret. Men når man færdes på den besatte Vestbred, forstår man langt mere af baggrunden for konflikten og de mange overgreb.

Det groteske opstår, når handlinger, man til nød kunne forstå i Israel, fortsætter på flere tusinde kilometers afstand i Danmark eller i Sverige. Fredag nat angreb en gruppe unge en synagoge i Gøteborg. Torsdag og fredag råbte demonstranter i Malmø "Vi skal skyde jøderne" og "vi har lyst intifada fra Malmø". Angreb af denne art er præcis, hvad der eskalerer konflikter og forhindrer os i at foretage noget meningsfuldt i forhold til f.eks. Trump.

I Danmark har vi mest hørt om fredelige demonstrationer, som efter min mening skal have al mulig støtte. Overfald og mord, hvad enten de kommer fra klyngebomber eller gennem politiske overgreb, skal bekæmpes med effektiv, international politik. Ikke med heksejagt på vores medborgere, uanset hvor de kommer fra. For så gør vi enkeltpersoner ansvarlige for politiske overgreb og er dermed lige på vej ned i det nazistiske terrordyb.

Hitler var ikke en stærk mand. Han var en modbydelig folkeforfører og terrorist med en perverteret, syg tankegang. Desværre trives nogle af hans idéer stadig som fremmedhad og racisme - både blandt etniske danskere og blandt flygtninge. Der er al mulig grund til at sige fra, når vi møder eller hører om dem - på begge sider.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce