Håndtryk. Tørklæder og håndtryk en mandag aften

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bjarne Hilmersson, Mosegårdsvej 43, Odense C
Billede
Debat. 

Det var en mandag aften, 3 september. Jeg var taget til Vollsmose, som jeg har gjort så mange gange før, for at høre en ung muslim fortælle, hvordan det er at blive sendt på ufrivillig genopdragelsesrejse og svigtet af forældrene.

Som oftest har det været en ung forfatter, der fortæller en gribende historie om tæsk og social kontrol. Det var det også denne gang - og så alligevel ikke. På scenen sad en ung smuk kvinde med et meget langt hår og sin bog i hånden. På forsiden var der et billede af forfatteren, muslimske Zeinab Mosawi som hun hedder, med håret sat som tørklæde.

Og det var netop tørklædet Zeinab Mosawi brugte megen tid på. Det havde hun gået med siden ni-årsalderen, indtil hun smed det som 16 årig for at have samme frihed som sine danske veninder.

Hun har en dansk kæreste, der er kristen, som hun gerne vil have børn og giftes med. Et svar på et direkte spørgsmål. Svigermoderen er lesbisk og kendt sangerinde. Da hun stadig er muslim, forstår man udmærket, hvilke problemer dette giver hende, ikke mindst med faderen.

Zeinab Mosawi vil leve sit eget liv med den, hun elsker. I ligestillingens og frihedens navn, troede jeg. Derfor havde hun jo smidt tørklædet. Men nej, det påtænker hun at tage på igen, når hun bliver ældre.

Vi var vel omkring 100 publikummer. Flot besøg. Deraf fem mænd, hvor de fire af os var etniske danskere. Som sædvanlig til disse møder kommer ingen unge mænd fra Vollsmose. Men denne gang en del piger. Med tørklæde. Jeg sad derfor naturligt ved siden af nogen. Meget venlige og imødekommende, og vi fik en lille snak efterfølgende.

De fortalte mig, de aldrig vil smide tørklædet. Det var profetens befaling. Sura 33.59, tror jeg, de sagde. Og så følte de sig i øvrigt ikke danske, men levede i deres egen kultur, fortalte de på syngende fynsk. Kønne, kloge og intelligente.

Tak for dansen, et skridt frem, og to tilbage. Pænt farvel med håndtryk. Det var den mandag aften.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce