Guide til forældre i skolegården: Glemmer du tre-meter-smilet, er du færdig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Redaktionschef Jakob Herskind
Michael Nørgaard
Debat. 

I min familie har vi af hensyn til arbejdsmarkedet indrettet morgenrutinerne således, at jeg afleverer husets yngste på seks i skole fire ud af fem hverdage. Når drengene og hustruen er kørt af sted mod dagens prøvelser, har den bette og jeg derfor et lille kvarter i tavshed og fredelig sameksistens med katten Viola.

Men når bilen er parkeret ud for læreanstalten og den bette har fået tornyster på ryggen og far i hånden, er freden forbi. Pludselig befinder jeg mig i et kompliceret distance-socialt voksenunivers, hvor det at komme fra bil til klasselokale ikke blot er et spørgsmål om at tilbagelægge 50 meter til fods, men i mindst lige så høj grad et spørgsmål om at agere korrekt i et gennemkoreograferet teaterstykke, hvor jeg skal levere signaler og replikker på de rigtige tidspunkter for ikke at falde ved siden af. 

Første akt begynder typisk i det samme bildøren smækkes i. En forælder, som jeg har set hundredvis af gange men aldrig rigtig talt med, nærmer sig. Hun kigger væk, jeg kigger væk, men det er åbenlyst, at vi begge er klar over hinandens tilstedeværelse. Ingen siger noget, begge parter lader som om, at den anden ikke eksisterer. Vi er simpelthen fysisk for langt fra hinanden til at interagere, uden at det bliver akavet. Men så træder vi ind i fire-meter-øjenkontakt-cirklen. Deter det punkt, hvor vi prøvende viser, at vi anerkender hinandens position på p-pladsen. Det er et kortvarigt, men helt afgørende øjeblik. Misser du cirklen, er du med det samme bagud på point, og du vil få svært ved at træde ind i de næste faser uden at komme til at fremstå som den socialt umusikalske Kramer fra komedieserien Seinfeld.  

Efter næste skridt befinder vi os helt bogstaveligt i tre-meter-smil-cirklen. Tre-meter-smilet er fasen, hvor vi (i passende afstand) udtrykker indledende sympati og anerkendelse af øjeblikkets skæbnefællesskab. Tre-meter-smilet er kongeindikatoren på dine evner som social kompetent forælder. Smiler du for tidligt, virker det indladende. Smiler du for sent, virker det klodset (som førnævnte Kramer fra Seinfeld). Smiler du slet ikke, er du ikke bare bagud på point. Du er færdig og skal bruge år på at genoprette tilliden. Du må med andre ord aldrig træde ind i fire-meter-øjenkontakt-cirklen uden at gøre arbejdet færdigt med et tre-meter-smil. 

Sidste fase er halvanden-meter-god-morgen-hilsen-cirklen. Den er cocktailbæret på lagkagen og er derfor som sådan ikke streng nødvendig, men den føjer anseelig kapital til din position i skolegården. Samlet set er der altså tale om et nøje afstemt adfærdskodeks med en marchagtig rytmik, som kan minde om Livgardens bevægelsesmønstre: Kig-smil-god-morgen, kig-smil-god-morgen. 

Så er der turen tilbage til bilen. I princippet er der tale om den samme øvelse, omend det er nødvendigt at variere. Her gælder det om at være opmærksom på, hvilke forældre, du allerede har afspillet kig-smil-god-morgen-faserne med på vej ind. Nye forældre giver sig selv. Men pas på gengangerne. Her erstatter du god-morgen-fasen med ha-en-god-dag-fasen, da to gange god-morgen-fase med den samme forælder giver indtrykket af ligegyldighed eller dårlig korttidshukommelse.

Og så er der afhentnings-faserne, men dem tager vi en anden dag. 

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce