KRISTENDOM: Angående Deres kronik 15/7, provst E. Fonsbøl, skal vi ikke være enige om, at en novelle har det indhold og den afslutning, som forfatteren giver den, uden hold i virkeligheden, og derfor ikke fortæller om kirken dengang og nu.

Når vi troende kristne samles i kirken søndag efter søndag, er det fordi, det kristne budskab er vort liv og det kristne liv vort livs indhold og mening. Derfor vil vi med glæde mødes fori menighedens fællesskab at lovprise Gud ved sang, dele bøn og nadverbord, høre Biblens tekster - høre, hvad Gud taler til os, fordi vi tror på en skabende og opholdende Gud. Vi tror, at Jesus Kristus er vor herre og frelser, den levende Guds søn. Vi tror på hans korsdød, opstandelse og himmelfart, som det står skrevet i Bibelen. Vi tror, han kommer igen for at dømme levende og døde. Vi tror på Helligånden, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv.

For os er det ikke bare bekendelsesskrifter men levende liv. Derfor ønsker vi præster, der, før de holder en prædiken, har været på knæ for deres Gud, og ved Helligåndens vejledning forkynder ordet, ogikke"nøjes" med at fortælle historie. Vi vil have det levende vand, som Jesus talte med kvinden om ude ved Sykars brønd (Johs. 4.14: "Men den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste. Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv.")

Når Thorkil Grosbøll fornægter det kristne budskab - som han har gjort offentligt - svigter han sig selv og sin menighed ved ikke at give dem det glade budskab og dermed frelsemuligheden. Han giver dem stene for brød.

Havde Jesus Kristus gået hernede i dag, tror jeg, han til dette ville have sagt det, han sagde til Peter i sidste søndags tekst, hvor han fortalte om sin lidelse og død, og hvor Petersagde til ham (Math.16.23): "Gud bevare dig, Herre, sådan må det aldrig gå dig!" Men Jesus vendte sig om og sagde til Peter: "Vig bag mig, Satan! Du vil bringe mig til fald. For du vil ikke, hvad Gud vil, men hvad mennesker vil."

Det er Grosbøll-sagen i al sin enkelhed.
  • fyens.dk