pædagogstrejke

af Hanne Fog

Svanevej 51, Odense C

Kære Anders Fogh!

Jeg blev vældig glad, da jeg hørte, at du havde bedt Kommunernes Landsforening og BUPL om at sætte sig til forhandlingsbordet igen. Med din udtalelse anerkender du, at der i pædagogstrejken er en problematik i gang, som ikke er helt nem at løse, og at det er et nationalt anliggende.

Hvor er det godt at vide, at du kigger med, for der er en væsentlig blokering mod at finde en reel løsning, som kun kan løses af de folkevalgte på Christiansborg.

For der er jo ingen penge at give af i kommunerne. Tværtimod sidder de arme lokalpolitikere i den situation, at der skal spares endnu mere i de trængte budgetter.

Hvis der skal flere lønkroner på bordet, så har vi brug for din hjælp. Jeg er sikker på, at du kan se det rimelige i, at pædagoger med 3½ års uddannelse skal tjene mere end en babysitter. Et eksempel: Min timeløn med 25 års erfaring, efteruddannelser mm., er kr. 158,22.

Vi er to pædagoger og en medhjælper om gennemsnitligt 20 børn. Jeg er ikke så god til at regne, så regn selv efter. Lidt mere i lønningsposen ville nok være rimeligt, ikke, vi beder jo ikke om 22 pct.

Alle parter fortjener at komme ud af denne overenskomststrid, hvor strejkevåbnet jo er et lovligt pressionsmiddel, med værdighed og en vis tilfredshed. Jeg sætter min lid til, at du vil hjælpe med at finde en løsning.