SERVICE: En dynamisk og attraktiv kommune retter blikket mod borgerne, for ellers kan virksomhederne - erhvervslivet - og kommunerne ikke tiltrække eller fastholde medarbejderne.

Den fleksible kommune bør sætte god service for borgerne og virksomhederne højt på ønskelisten.

Service drejer sig bl.a. om at indrette åbningstiderne, så det er muligt at få kontakt med kommunerne uden for almindelig arbejdstid. Kommunerne bør i højere grad gå foran mht. fleksible og brugervenlige åbningstider for vuggestuer, børnehaver mv.

Samfundet er nu en gang indrettet på en sådan måde, at der arbejdes på alle tider af døgnet, alle ugens syv dage.

God service drejer sig ligeledes om en dynamisk og velfungerende borgerservice.

Borgerservicecentre er kommunernes ansigt udadtil, hvorfor borgerne skal føle sig velkomne og velinformerede efter et besøg.

Det er helt afgørende, at afstanden mellem borgerne - virksomhederne og kommunerne - holdes nede på et minimum.

Den teknologi - de digitale løsninger - som findes i dag, bør betyde, at borgerne og virksomhederne opnår den tidsbesparelse og fleksibilitet, som teknologien giver.

Lad mig f.eks. nævne den lave ledighed. Et tæt samarbejde mellem erhvervslivet og

kommunen er højaktuelt. Ledigheden er dernede, hvor der er behov for alle kompetencer og hænder. Det er derfor nødvendigt, at en attraktiv kommune, sammen med erhvervslivet, sikrer, at arbejdskraftreserven opkvalificeres og kommer ud i virksomhederne.

En konkurrencedygtig kommune holder øje med omkostningerne, så ydelserne kan leveres effektivt og til en ordentlig pris.

Til slut vil jeg sige, at en dygtig kommune har behov for sin egen iværksætterservice, men også samarbejder på tværs af kommunegrænserne.
  • fyens.dk