Globale topmøder: Den danske højskole kan gøre noget for verden


Globale topmøder: Den danske højskole kan gøre noget for verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


forstander på Oure Højskole Jasper Gramkow Mortensen, forstander på Brandbjerg Højskole og repræsentant i UNLEASHs styregruppe Simon Lægsgaar

Billede
Debat. 

Mange kender fornemmelsen af at se det velkendte i et særligt kritisk lys, når der kommer gæster. Men ind imellem falder det så heldigt ud, at gæsterne udtrykker begejstring for det, man til daglig blot selv tager for givet. Det oplevede vi for nylig, da vi fik besøg af 1000 af verdens absolutte toptalenter indenfor bæredygtig udvikling. Oplevelsen fortæller meget om den danske højskoletradition og om, at vi burde ofre dens potentiale noget mere opmærksomhed.

I 2016 blev 10 danske højskoler spurgt om at deltage i et projekt, der siden fik navnet UNLEASH. Unge inviteredes fra hele verden for at arbejde på løsninger, der bringer os nærmere FN's 17 verdensmål. Projektet udviklede sig til en meget ambitiøs event, og under ledelse af Flemmings Besenbacher, direktør for Carlsbergfondet, opstod et unikt samarbejde mellem 10 højskoler, DI, Dalberg Group, Deloitte og FN's Udviklingsprogram. Blandt mange ansøgere udvalgtes fra 129 lande 1000 topmotiverede talenter med en gennemsnitsalder på 30 år. I 200 teams skulle der på ni dage udarbejdes løsninger, der kan bringe verden et lille skridt videre. Hovedparten af dagene brugtes på 10 danske højskoler, der dannede ramme om det innovative arbejde. Højskolerne valgtes som omdrejningspunkt for deres evne til at skabe sammenhængskraft.

Trods masser af internationale erfaringer med kreative processer og gruppedynamik var denne form for facilitering alligevel ny for mange. Højskolerne granskede med selvkritisk blik egne muligheder og begrænsninger. Havde vi nok at byde ind med her? Var målsætningerne forenelige med højskolernes kerne? Vi blev enige om, at højskolerne blot skulle spille den rolle, vi er bedst til - som rammesættere af møder mellem mennesker med gensidig forståelse, perspektivering af verdensbilleder og livsoplysning til følge. Det tvivlsomme mix udviklede sig hurtigt til en delikat cocktail. Både talenter og facilitatorer kastede deres kærlighed på højskolerne og forhold, vi til daglig tager for givet, blev set som unikke. Den rummelige og samtidsperspektiverende atmosfære blev fremhævet som hovedkatalysator for hele processen. Gennem talenternes nysgerrige, friske øjnegenså vi "de frie skoler" som bærere af en umistelig dansk kulturarv. Fraværet af eksaminer, plads til dannelse og samfundskritik og demokratiets grundsubstans gennem praktisk samvær var noget, mange fremhævede. Besart Copa fra de Forenede Arabiske Emirater skrev: "Højskolerne eksemplificerer den reneste intention i jagten på viden. Den stolthed, som de studerende delte for skolens ånd i forfølgelsen af lærdom, var mere end imponerende. Denne type stolthed har vi brug for mere af i verden i dag." Efter fem dage på højskole sagde Sam Baker, partner i Deloitte, med mere end 250.000 medarbejdere: "Folkehøjskolerne var den perfekte ramme for denne øvelse med deres selvindlysende værdier bestående af gensidig respekt, kammeratskab og medborgerskab. Disse værdier forstærket af ritualer, der omfatter fællessang, fællesspisning og det at bo sammen, samt det ligeværdige forhold mellem lærer og elev var unikt, spændende og berigende"

Tilgangen inspirerede mange i forhold til uddannelsesudvikling i hjemlandet, og flere fandt, at højskole-tanken kunne spille en afgørende rolle i selve løsningen af verdens udfordringer. Yasir Naveed, MBA-kandidat fra Hong Kong, læste højskolen med asiatiske briller: "Uddannelse i mange andre dele af verden er ikke lige så formålsorienteret... Måske er det derfor, jeg oplevede de studerende som så meget gladere og forløste end studerende i Asien." Deltagerne fremhævede gang på gang højskolernes evne til at bringe dem sammen om en fællesmenneskelig kerne som unik motivation for samarbejdet. Hama Osman fra Irak beskrev sit møde med højskolernes hjemlighedskultur under et møde med udviklingsminister Ulla Tørnæs: "Jeg har lige været på højskole. Det var fantastisk, vi sang sammen om morgenen. Det var smukt. Folk omfavnede hinanden. Jeg blev bevæget. De holdt os på en måde sammen. Uanset hudfarve, religion eller etnisk oprindelse så behandlede højskolen os som én stor familie.... Vil I ikke nok dele denne udvikling, denne særlige kultur med folk, der hvor jeg kommer fra."

Det er svært at få øje på det særlige, der gror i egen baghave. Det hjælper at få kloge gæster. Så når fremmede fra hele verden beskriver vores 175 år gamle højskoletradition som unik, forbilledlig og vigtig, mener vi faktisk, det er tid til at søge haven af for skatte. Vi håber, at Danmark inspireret af de mange nye øjne, vil ofre fornyet opmærksomhed på den kulturarv, der lever og ånder på de danske højskoler og som kan bidrage i mange flere sammenhænge, end den gør i dag. Man møder ind imellem den bekymring, at vi risikerer at miste grundlaget som frie skoler i mødet med det etablerede system. Frygten er begrundet, hvis man gøres til redskab for det etableredes målsætninger, men det smitter ikke ved berøring. Tværtimod er det netop dyrkelsen af højskolerne som frie skoler i mødet med det etablerede, der gør dem dyrebare for alle. Vores påstand er, at vi netop grundet højskolernes frie status og dermed kritiske perspektiv har så meget at byde ind med i mange sammenhænge, at alle parter deler interessen i såvel skolernes frihed som deres aktive medvirken.

Sammen med bl.a. kronprinsessen og statsministeren oplevede vi under UNLEASH-afslutningsceremonien i Aarhus en gåsehudsfremkaldende, spontan hyldest fra 1000 globale struber til vores fælles højskolekulturarv. Det er vores håb, at denne hyldest vækker genklang og stolthed hos den danske befolkning, vore politikere, organisationer og erhvervsliv. Vi har en stor og kostbar ressource i den danske højskolekultur, som kan bidrage med betydningsfulde perspektiver i mange nye sammenhænge uden derved at miste sin egenart. Den arv skal bruges. Det netværk, der er skabt, den ild, der er tændt og de inspirerede løsninger, der allerede arbejdes på at realisere i kølvandet på UNLEASH, er levende eksempler på, hvad vi på kort tid kan opnå ved at bringe det bedste fra flere verdener sammen og skabe gunstige rammer for mødet mellem mennesker med noget på hjerte. Vi vil appellere til at bruge vores frie skoler i Danmark som rum for flere af disse møder, som verden har så meget brug for.

Globale topmøder: Den danske højskole kan gøre noget for verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce