Glatføre: Alt for meget saltning
Af: Steffen Rasch, Hjortevænget 129, Nyborg

Efter min mening saltes der gennemgående unødigt meget i Nyborg Kommune. For eksempel her søndag morgen er der smidt et tykt lag salt på cykel/gangsti langs Skaboeshusevej. Helt unødvendigt, for ude i siden af stien, hvor saltet ikke ligger, er der fuldstændig tørt og overhovedet ikke glat.

Det samme billede gør sig gældende mange andre steder med samme belægning af fliser/asfalt. Det er totalt spild af ressourcer, det er dårligt for miljøet og for dyrepoter, og det koster os borgere en masse penge.

Det virker som om, at bare temperaturen nærmer sig frysepunktet, så sættes hele saltmaskineriet i gang, og alt skal dækkes med salt. Hvis man kigger på Vejdirektoratets side over saltning i de forskellige kommuner, fremgår det da også, at Nyborg er en af de kommuner på Fyn, som salter allermest.

Så derfor er min opfordring til forvaltningen: Salt dog kun der, hvor det er nødvendigt og ikke bare, fordi det (måske) er frostvejr.

Men jeg ved godt, at jeg taler for døve øre til forvaltningen, for det giver jo dejligt meget arbejde på overarbejdstidspunkter. Og tænk nu, hvis der skulle komme klager over manglende saltning. Det ville ikke være godt for forvaltningen, for det kan jo naturligvis ikke være meningen, at den enkelte fodgænger/cyklist/bilist selv bliver nødt til at skulle tage hensyn til, at der eventuelt kan være glat på veje og stier her om vinteren.