Giv lov til at regulere ulve. Klogere end et hegn
Af: Viggo Frandsen, Bjørnsknudevej 4a, Juelsminde

Ulven: Hvad koster ulvehegn pr. kilometer?

Det spørgsmål stiller jeg hermed til Bo Håkansson, biolog i DN, og medlem af miljø- og fødevareministeriets ulvegruppe. I et indlæg i avisen Danmark den 6. februar redegør han for ulvehegns fortræffeligheder. Selvfølgelig kan man sagtens lave hegn, der kan holde ulven ude. Men hvad koster det? Og er der sund fornuft og økonomi i at have husdyr gående, når man skal bruge mange penge på at sikre dem mod ulveangreb. Når man så har sikret et område med ulvehegn, tror jeg, ulven er snu nok til at finde et andet spisekammer, der ikke er hegnet. Så hegner vi også dette, og ulven flytter igen. Det er jo endeløst! Danmarks Naturfredningsforening ser også gerne landbrugsdriften omlagt til økologi, hvilket betyder, at dyrene i langt højere grad skal gå ude. Det vil nødvendigvis medføre mange flere ulvehegn! Ja, tænker ulveentusiasterne, men de udgifter afholder en statslig kasse. Tilsyneladende tier og samtykker vore politikere. Jeg er ret sikkerpå, at der kunne findes vigtigere ting at bruge ulvehegnspengene til. Derfor - drop ulvehegn og giv husdyr-ejerne lov til at regulere ulve, når de kommer for tæt på.