Ghettoplan: - Uhørt frækhed at tage "vores" penge
Af: Sara Ottesen, Skt. Jørgens Haven 47, Odense C

Så kom det længe ventede ghettoudspil fra regeringen. Iblandt de 22 punkter er der mange gode tanker og muligheder for det videre arbejde med at sikre en bedre integration og en bredere beboersammensætning i samfundet, herunder i de almene boliger.

Jeg bor alment. Det er et valg, jeg har truffet, og det betyder for mig en god bolig til en rimelig husleje, beboerdemokrati og indflydelse på den afdeling, jeg bor i.

Jeg har som borger og beboer stor forståelse for, at man må gå mere radikalt til værks for at få de udsatte områder forbedret, så der ikke findes ghettoer i det danske samfund.

I taler om fejlslagen integration og ghettodannelse, som f.eks Vollsmose er en del af. Det skal nu ændres med det nye ghettoudspil. Men hvem skal egentlig betale? Det skal jeg og alle mine andre medbeboere i Danmarks almene boliger.

I har den frækhed at tage "mine" penge - 12 milliarder fra Landsbyggefonden. Lejernes penge? Det er simpelthen uhørt, at vi skal betale for jeres fejlslagne integrationspolitik.

I forhold til jeres udmeldinger betyder det, at 2000 almene boliger i Vollsmose skal fjernes. Det er simpelthen så uigennemtænkt, at det er svært at sige mere om. Men det gør jeg alligevel. For disse beboere har jo netop ikke penge til at købe hus, lejlighed eller bo ved private udlejere, fordi I samtidig gør alt for at trække dem i ydelser. Det hænger bare ikke sammen.

Det er flotte ord uden sammenhæng. Og en mindre andel af jeres udspil må de almene boliger vel være indstillet på at betale. Den store regning - den er og bliver altså jeres, kære regering.