Gasledning. Vi må leve med de gener, der kommer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Der foregår for øjeblikket en dialog blandt vi danskere angående den nye gaslednings placering. Det er godt at få nogle ideer på bordet.

Danmark er i forvejen klistret til med gasledninger på kryds og tværs af landet. Skulle det så gøre noget at hjælpe vores medmennesker i Polen, så de også kan holde varmen? Jeg mindes ikke lignende dialoger, da den danske stat i 1979 vedtog, at vi skulle have hele landet gravet op, for at nogle kunne få naturgas. Det var som en naturlig ting uden brok, som jeg husker. Men nu er det så pludselig en ledning, som vi ikke får glæde af - eller hvad?

Gassen blev sendt i land gennem to søledninger. Den ene, som blev taget i brug i 1984, da den danske produktion startede, er 220 km lang og går fra Thyra Feltet. Den anden er 300 km lang og går fra Syd Arne feltet, der gik i produktion i 1999, begge ledninger er ført i land nordvest for Varde.

Jeg forstår godt folks reaktioner. Vi har disse rør tæt omkring os, og jeg husker endnu, da en kæmpe gasledning blev lagt igennem ådalen i Dalum for at fortsætte til Højby. Den blev placeret under åstien, mellem Lilletoftens kolonihaver og Dalum Lystfiskerforenings klubhus, så vi som medlem af foreningen har i masser af år haft den som nabo, uden at vi har skænket den en tanke.

Flere år efter placeringen i åstien fandt andre ud af at udnytte gassen, bl.a. Stora Papyrus som det kom til at hedde. De kunne bruge den i produktionen, så Fyns Amtsråd lavede en lokalplan, så ledningen blev ført tilbage til Dalum fra Dongs M/R station i Højby i 1999. Arbejdet måtte vare i seks måneder, og forløber fra M/R stationen - krydser under motorvejen ca. 800 meter længere mod vest og fortsætter langs motorvejens nordlige side til vejens krydsning med Svendborgbanen, og videre mod Dalum langs jernbanen. Vi slipper nok ikke for at leve med det?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce