Gamle ideer med nye navne. Hold gang i det nære i stedet for det på skærmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Sprogligt: Internet-handel: I den sidste halvdel af det 20. århundrede hed det katalog-salg. Dengang var der bl.a. handelshuset "Daells Varehus". De udgav et katalog med store pæne billeder af de enkelte varer med bestillingsnummer og pris. I kataloget lå også en bestillingsseddel, hvor man kunne skrive nummeret og underskrive sin bestilling. Der var også vedlagt en konvolut, så man kunne sende sin bestilling med posten. Varen kom med pakkepost indenfor to-tre dage, og man betalte ved modtagelsen. Det var en ret udbredt måde at handle på. Deres kataloger var op til 20 mm tykke, og indholdet omfattede fra synåle og knapper til f.eks. møbler, cykler og knallerter. Man kunne købe en komplet lejlighedsindretning incl. kniv og gafler samt haveredskaber.

I dag er kataloget så erstattet af en computerskærm. Bortset fra det er varesortimentet stort set det samme. Den eneste forskel er efter mit kendskab, at bestilling og betaling foregår ad samme vej, det vil sige at postvæsnet stort set er ude af billedet. Leverencen sker med private pakkeudbringere.. Det kaldes så handel på nettet - e-handel.

Det sjove er, at den førstnævnte handelsmåde nok var temmelig udbredt, men man pralede ikke med at have købt hos "Daells Varehus". Derimod har man ikke noget imod at

fortælle, at man har købt "på nettet". Det synes jeg er mærkeligt, idet man i begge tilfælde formentlig købte, fordi prisen var passende billig.

E-sport: "I gamle dage" gik man i biografen for at se bl. a. "Star Wars" eller andre science fiction-film. De moderne biogafer havde og har lærreder i storformat og kan formentlig i gennemsnit rumme 200-500 personer.

I dag går man til E-sport. Jeg har kun hørt om det og set det på tv. Tilskuerantallet kan her i landet åbenbart variere fra 5000-15000 personer. Jeg har ladet mig fortælle, at det er kæmpestore computerskærme, hvortil der er koblet flere computere med hver sin person bag. Handlingen er vel egentlig den samme som i "Star Wars" Det drejer sig om at slå så mange ihjel som muligt. Så grundideen er jo nok den samme, der er bare en forskel i "indpakningen".

Det er jo egentlig en kedelig udvikling, at lokale handlende indenfor dagligvarer og forbrugsvarer har det svært ved at overleve både i byer og på landet. Samtidig ved netudbyderne åbenbart ikke, hvad de skal gøre med deres indtjente millioner og milliarder. Angående E-sport, så er det vel også en form for underholdning, der bare har fået et nyt navn. Jeg er ikke naiv, og jeg er også tilhænger af udvikling, men den udvikling, jeg ønsker, bør være mere intellektuel, ikke bare en gammel vare med et nyt navn.

Moralen: Uden at man behøver at føle sig "gammeldags" eller ikke med "på noderne" kunne man måske placere sine indkøb hos de lokale handlende. Man får rådgivning, hvis man ønsker det, og man er med til at bibeholde et lokalt samfund, som er værd at leve i.

I stedet for E-sport skulle man måske begive sig til den lokale sportsplads, selv drive sport eller være tilskuer til en lokal kamp i fodbold eller anden sportsgren. Der findes et hav af brætspil, kortspil eller anden form for spil, som kan spilles med sine venner, bekendte, børn eller børnebørn, og man kommer hinanden ved, frem for at glo på en dum computer- eller fjernsynsskærm.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce