På Nordfyn efterlever pigerne til fulde det fynske ordsprog: Natten er vor egen. Kommunen har fået en nærmest eksplosiv befolkningstilvækst af nyfødte, men jeg har dog ikke set, at Nordfyns Kommune har markedsført sig med sloganet: Kom til Nordfyn og bliv gravid!

Om der bliver puttet noget i vandværksvandet eller været afholdt flere halfester end normalt, skal være usagt, men de kan det der med børn.

Andre fynske kommuner prøver at købe sig til opmærksomhed ved f.eks. at sponsere tv-udsendelser med kendte kokke eller musikkonkurrencer, der sendes over flere fredage. Det kan lyde fint og godt, når borgmestrene påstår, at det er billig markedsføring af kommunen, men hvad betaler de egentlig for?

Faaborg/Midtfyn Kommune betaler 400.000 kroner til en kok og tv-selskab, der skal profilere kvaliteten af kvalitetsfødevarer produceret i kommunen.

I Svendborg har man fo­reningen Kulinarisk Sydfyn, der står bag den store årlige fødevaremesse, hvor kriteriet for at kunne deltage er kvalitet.

Svendborg Kommune støtter TV 2’s kor-show All Stars med et beløb, som kommunen slet ikke behøvede at betale. Jeg tror ikke en tøddel på, at fordi Svendborg bliver nævnt af værten og på rulleteksterne, vil det medføre, at flere vil besøge eller eventuelt flytte til Svendborg.

Derimod tror jeg, at naturlige aktiviteter og arrangementer, der foregår lokalt eller regionalt, vil kunne tiltrække udefra kommende gæster, og dermed også potentielle tilflyttere.

Kære fynske kommuner: Spar på brugen af gode skattekroner til tvivlsomme sponsorater og brug i stedet de fælles vitaminer på at udvikle det tværkommunale samarbejde.

Hvis kommunerne mangler inspiration til det gode samarbejde, kan de bare besøge de nybagte forældrepar på Nordfyn!
  • fyens.dk