Fynsk pyntelighed og afrikansk tragedie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

EU-STØTTE: En lokalavis havde skrevet noget helt forkert om et af vore fornemste fortidsminder, Glavendrupstenen, nemlig at den skulle være fra 1000-tallet (den er fra 800-tallet), og at den har 210 runetegn (den har "kun" 110, men indskriften er stadig Danmarks længste).

Jeg cyklede de 10 kilometer for igen at tage dette prægtige fortidsminde i øjesyn. Hvor er det hele pynteligt: nyslåede plæner, hække som klippet efter en lineal, flotte huse med nye tage, nye vinduer, nykalkede og nymalede, store svinehuse og kornsiloer, åh, det hele er så velsignet smukt og effektivt. Éns hjerte næsten svulmer over, at det går dansk landbrug så velsignet godt.

Når man kører ad de nordfynske veje, kan man for sig se to store bogstaver skrevet med usynlig skrift: EU - åh, dette herlige EU, der strør sine milliarder ud over det danske bondeland. Er det da ikke vidunderligt? Jo, men ... selv om jeg aldrig har været i Afrika, toner et nyt billede frem for mig: synet af en sort, afrikansk mor, der knuger sit barn til sig, hendes bryster er tomme, hendes barn sulter.

Et billede af børn, der vokser op i uvidenhed, for der er ikke penge til skole, et billede af en verdensdel, der kan producere og producere, men ikke kan afsætte sine produkter, fordi blandt andet EU har lukket sig inde i en fæstning beskyttet af høje toldmure. En fæstning, der yder EU-tilskud til blandt andet dåsemælk, der håbløst udkonkurrerer de lokale produkter i blandt andet Mellemamerika, et billede af en verden, der stor i dyb kontrast til den, vi kender i Europa og Amerika.

Et billede af diplomater og politikere, der på den ene konference efter den anden forvisser os om, at de skam intet hellere vil end liberalisere, men det skal altså ikke være lige nu og her, men måske om 50 år, og når ikke "de andre" vil, så vil vi heller ikke.

Hvordan hører dette vanvid op? Hvornår begynder vi i denne del af verden at opføre os hæderligt? Terrorisme kan ikke bekæmpes med krudt og kugler, men ved at yde retfærdighed overfor vore medmennesker i den tredje verden. Det er ikke særlig konstruktivt at sidde i kirken søndag formiddag og synge med på Grundtvigs salmer og så gå hjem og hæve EU-støtte, mens den sociale tragedie i Afrika og Centralamerika bliver dybere og dybere.

Dansk landbrugs effektive bedrifter kan sagtens klare sig uden EU-støtte. Jeg hilser det velkomment, at der endelig ser ud til at ske noget på sukkerområdet. Og med hensyn til støtten til køer, man ikke har mere: giv den til fornuftige formål i den tredje verden

Den mand, som Ragnhild rejste sten over i Glavendrup, hed Alle hin Blege, han var høvding for hirden, står der, altså en fremtrædende mand, men han har vel også været en nordfynsk bondemand. Mon ikke han og Ragnhild ville være stolte af deres nutidige efterkommere, hvis de viste vej ud af det vanvid, som EU's landbrugsstøtte er, noget, som de fleste danske landmænd er enige i, men som de ikke tør sige højt. Den dag, det sker, vil jeg tage over og klappe Alle hin Bleges runesten og sige: "Kan du se! Din vikingeånd lever stadig."

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce