Fynsk dyreliv. Blandt fuglekonger og mosegrise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Min hund og jeg kan ikke undvære vor morgentur ud til marken, hvor den gør, hvad vi mennesker også gør. Turen tager en halv times tid.

Ved hjemkomst er vi begge en lille times tid i baghaven, hvor tre-fire fuglekasser er sat op. Selv i den kolde februar, er det masser af fuglearter. Jeg har talt nær 20 forskellige, lige fra en fuglekonge til tyrkiske duer.En af fuglekasserne er ret tæt, at det alene er de små fugle der kan spise de korn jeg har sat ud.

Ellers er hierarkiet som os mennesker, de svage på vente indtil de stærke har fået nok. Sidste år blev vi beriget med en ret stor ørn, men et fantastisk stort vingefang. Vi er ret tæt på åen og ser ret tid hejren, der låner lidt af åens fisk og dem af naboerne der har småfisk i haven, uden et overnet til beskyttelse ...

De store byer på Fyn er ikke beriget med den utrolige natur, vi har her i udkanten, og vi savner ikke stanken fra dieselbilerne.

I min have kan jeg se kilometer langt væk, ofte med ret mange heste, og i en natur, der næsten er ufattelig.

Selv de dage med sne, har det været vidunderligt at sidde i baghaven, og især også i de perioder, hvor solen er lidt fremme.

Mosegrisene har sat sine spor, men heldigvis ikke ødelagt prydhaverne. Om få måneder kommer dræbersneglene op fra jorden, men af en eller anden grund, bliver der færre af dem.

Haven er fyldt med små totter. Det er fra alverdens frø, der er sat ned igennem ret mange år. Det er lige før, man hører dem gro.

Frøer var der mange af sidste år, især når det er mørkt. Hvor mon de gemmer sig?

Om lidt skal jeg til Faaborg. De har gode tilbud på briller, og med nye glas til min skavank om at være kraftig nærsynet, glæder jeg mig til nye oplevelser med dyrelivet her i det smukke Fyn, hvor pigerne er smukke, men nok ikke så meget som køerne på marken.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce