SUNDHEDSPROJEKTER: At ændre livsstil er svært. Derfor er det ikke nogen let opgave, kommunerne har fået i forbindelse med strukturreformen, hvor det nu er deres opgave at igangsætte forebyggende sundhedsprojekter.

Ganske ofte kan man se på tv og læse i aviserne om befolkningens usunde måde at leve på, og tallene viser, at der bliver flere og flere med livsstilssygdomme som f.eks. diabetes 2 og hjerte/kar problemer.

Overvægt og manglende motion er baggrund for mange af disse lidelser og ved at få befolkningen til at motionere mere og spise sundere, kunne mange lægebesøg og hospitalsindlæggelser undgås.

Vi er mange professionsbachelorer i ernæring og sundhed, der med glæde vil hjælpe kommunerne i gang med sundhedsprojekterne.

Med vores uddannelsesbaggrund har vi netop den viden, der skal til for at løfte disse opgaver. Vi har værktøjer og idéer til at få forebyggelsesprojekterne bygget op og ført ud i livet. Og netop der tror jeg, noget af problemet ligger. De gode intentioner bliver aldrig til virkelighed.

Politikerne er godt klar over befolkningens sundhedstilstand, men hvor er pengene til at ansætte folk og igangsætte/vedligeholde projekter?

Desværre kan der gå længere tid, inden sådanne projekter viser resultater, og det er ikke populært.

Jeg håber, at de nye kommuner vil huske min faggruppe, for med vores faglige og pædagogiske viden kan vi være med til at gøre en forskel. Så hvis politikerne vil, kan fynboerne sagtens blive sundere.
  • fyens.dk