Fynboer er ikke forkælede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

gymnasieelever

Helge Adam Møller, jeg er enig med dig i, at gymnasieelever som deres jævnaldrende generelt får alt for lidt motion. Og ja, transportforholdene er vældig gode i Københavnsområdet - S-tog, busser og metro med afgange tre og 10 minutters mellemrum i dagtiden. Så transport til uddannelsessteder kan lade sig gøre også uden cykel.

Uden for det storkøbenhavnske område og opland har de fleste af os ikke den mulighed. Heller ikke selv om man bor i Odense. Og heller ikke, hvis man ikke er uddannelsessøgende.

Nu er der jo andre elever end gymnasieelever - kun at omtale deres problem viser virkelig hvilken dimension, man tænker i, når der tales trafik på "Borgen". De andre har også brug for at kunne transporteres til uddannelsesstederne inden for en rimelig tid.

Tværs over Fyn er der alt for mange biler, der er ikke mulighed for offentlig transport - infrastrukturen på dette område er svarende til et uland. Hurtigbusser kunne løse noget af problemet.

I Odense er der så vanvittigt mange biler, fordi busserne kører med alt for lange intervaller - en-to timesdrift f.eks. i Odense N. Derfor kører alt for mange i bil. Ja, der er plads på cykelstien til flere cykler, men det er med livet som indsats.

På min vej til arbejde otte-ni km er håndbremsen den mest brugte del på cyklen, for bilerne ser os ikke, når vi krydser vejene.

De kører næsten i søvne, fordi de kører så langsomt pga. kødannelse, og når køen opløses, er det bare speederen i bund.

Min søn cykler 10 km til skole. Med bus ville det tage en til halvanden time hver vej. Det er da ikke rimeligt. Der er ikke et alternativ, der hedder at tage bussen, hvis cyklen er flad en morgen.

På landevejen over for mit hus stod tidligere hver morgen flere hundrede gymnasieelever ved busstoppet for at komme til Nordfyns Gymnasium i Søndersø - ca 10 km. De stod i lag i bussen. I dag står der måske 50.

Nogen er nok stoppet på gymnasiet, fordi de ikke kunne komme derud til tiden. De ældste kører selv i bil og samler måske andre op. Andre blaffer eller bliver kørt af forældre. Er det rimeligt, hr. Adam Møller?

Her på Fyn er de ikke forkælede - tværtimod savner de at kunne vælge transportmiddel, at staten, regionen eller kommunen får skabt nogle transportforhold, der også fremmer uddannelse.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce