Frokostordning. Den afstemning bør erklæres ulovlig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeanne Bo Aarhus, Hødersvej 13, Odense V - cand. mag.
Billede
Debat. 

Kære byrådsmedlem. Der har for ganske nylig været afholdt en afstemning i de odenseanske daginstitutioner, hvor man skulle tage stilling til, om der skulle være en såkaldt frokostordning. Forløbet i min datters børnehus har i den grad været præget af manglende information, og i mange andre situationer ville hele processen og i særdeleshed afstemningen og resultatet sandsynligvis blive erklæret ugyldig eller ligefrem ulovlig.

Tillad mig at fremlægge resultatet af afstemningen i vores børnehus: 23 nej-stemmer - 14 ja-stemmer - 11 der ikke har stemt.

Så skulle man jo tro, at resultatet var ganske enkelt - og endda meget klart; det blev et overvældende nej tak til den omtalte frokostordning.

Men sådan skulle det ikke gå - man har nemlig i denne afstemning bestemt, at alle, der ikke afgiver en stemme, helt automatisk bliver regnet for en ja-stemme. I denne her situation betyder det, at det endelige resultat i stedet bliver, at dem, der ikke har stemt (11), tvinger en ordning - og dermed en ikke-ubetydelig merudgift på næsten 600 kroner om måneden - ned over hovedet på det store flertal (23), der er imod ordningen.

Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om andre afstemninger eller valg, hvor det, at man ikke tager stilling, automatisk bliver talt med som en ja- eller nej-stemme, og jeg vil i høj grad anfægte lovligheden og etikken ved denne model.

Prøv at forestille dig et kommunalvalg, hvor det på forhånd var bestemt, hvilket parti de mange blanke eller ikke-eksisterende stemmer skulle gå til. Det er svært at forestille sig en sådan situation i et moderne demokrati.

Derudover vil jeg henlede opmærksomheden på den manglende information, der har været op til og i forbindelse med afstemningen - et planlagt informationsmøde blev aflyst, så den eneste information har været en lille folder, der har hængt ved indgangen uden at gøre særlig meget væsen af sig.

Jeg finder det højst kritisabelt, at man principielt ikke har haft mulighed for at vide, hvad man egentlig har stemt på, såfremt man har stemt ja. Det er nemlig først efter afstemningen, at man kan finde ud af, hvilken slag frokostordning der overhovedet er mulighed for at gennemføre i de fysiske rammer, der nu måtte være i det pågældende børnehus.

Det betyder altså, at forældre, der har stemt ja til, hvad de måske troede var en dejlig duft af hjemmelavet mad tilberedt i huset af en køkkenassistent, samt en pædagogisk læringssituation i forbindelse med måltidet, nu måske i stedet får vakuumpakket kold mad leveret udefra.

Det har ydermere heller ikke været muligt at få afklaret pædagogernes rolle i ordningen: Skal de spise sammen med børnene? Og ikke mindst skal de spise det samme som børnene, hvilket afleder endnu et spørgsmål: Hvem skal så betale for deres del af maden? Det er jo ikke svært at forestille sig, at pædagogerne fremover vil benytte sig af muligheden for selv at slippe for madpakken og i stedet spise med. Men hvem skal så betale? Det kan vel ikke være rigtigt, at forældrene skal til at betale for pædagogernes frokost?

En andet spørgsmål der melder sig er: I hvor høj grad skal det pædagogiske personale bruge tid på ordningen? Altså tilberedning, selve spisesituationen og oprydning?

Og hvis der nu rent faktisk bliver råd til en køkkenassistent, der tager sig af det praktiske - hvad så hvis vedkommende bliver syg? Vil det være pædagogerne, der skal bruge deres i forvejen meget sparsomme tid med børnene på at tilberede mad i stedet for? Der er altså ikke alene en del uafklarede spørgsmål i forbindelse med afstemningen, da man reelt ikke har vidst, hvad man egentlig stemte på, men også en grundlæggende ændring af den måde, man normalt betragter en demokratisk afstemning på, da ikke-stemmer automatisk bliver tillagt en foruddefineret værdi.

Er det virkelig den vej, vi gerne vil gå?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce