LÆSEINDLÆRING: Med interesse læste jeg artiklerne om elevernes læseindlæring på Byhaveskolen i Svendborg, hvor eleverne i første omgang ikke lærer alfabetet, men i stedet lærer lyden af det enkelte bogstav.

Som syvårig startede jeg i 1941 i 1. klasse i Harndrup Skole. Der var to skolebygninger - den mindste var for de tre yngste klasser. Her blev vi undervist af en lærerinde, som det jo hed dengang. Hun hed Elna Terp, men vi skulle kalde hende for frøken Terp.

Hun lærte os elever at læse netop ved at lære os lyden af hvert bogstav, som samtidig blev skrevet på tavlen. Vi skulle se opmærksomt på hendes mundstilling, når hun formede lyden, og vi lærte ret hurtigt at læse ved at sætte de forskellige lyde sammen til ord.

Frøken Terp underviste i mange år, både før og efter min skolegang, så der er sikkert rigtig mange, der kan nikke genkendende til min beretning her. Jeg ved ikke, om hun selv havde "opfundet" sit system, eller om hun havde fået undervisning i det.

Om det er samme metode, der bruges i Svendborg, ved jeg jo ikke, men jeg har altid tænkt tilbage på frøken Terp med glæde.

Asta Jørgensen, Bygmarksvej 27, Odense NV