Fremtidens indkøb. Fra e-handel til a-handel
Af: Preben Mejer, IT-Ekspert, Digital Fremtidsforsker, RadrLab

Bedst som vi har vænnet os til e-handel som noget, der gør vores liv meget nemmere, giver os enormt udbud af varer, og desværre også skubber til butiksdøden i de små byer - ja, så er vi på vej over i næste fase. Efter e-handel kommer nemlig a-handel.

A-handel står for automatiserede indkøb. Med e-handel er det stadig mig, der skal beslutte at købe og trykke på knappen, men sådan er det ikke altid i fremtiden. Fremtiden starter nu, og den handler om kunstig intelligens. Kunstig intelligens funderet i software. Kunstig intelligens - eller artificial intelligence (AI) er software, der er i stand til at tage ved lære og blive stadigt klogere og dygtigere til de opgaver det bliver sat i verden til at udføre.

Den teknologiske udvikling har givet os superkraft i smartphones, og masser af båndbredde. En rivende udvikling indenfor kunstig intelligens begynder nu at dukke op i vores smartphones, hvor de nyeste enheder endda har en ekstra AI chip, der gør, at de med lynets hast kan behandle alverdens ting. Fotos for eksempel- min Google Pixel 2 tager super fotos og ved, hvad jeg prøver at fotografere, optimerer billedet derefter - det foregår så lynhurtigt, at det sker, MENS jeg tager billedet. Kunstig intelligens vil i de kommende år brede sig ind i alverdens sammenhænge, og vilde nye muligheder som for som for eksempel at kunne overskue indholdet af mit køleskab og give mig forslag til, hvad jeg mangler - eller hjælpe mig frem til min plads i teateret venter rundt om hjørnet.

AI software er der også i de digitale assistenter, som mange af os allerede bruger. For eksempel Siri, Google assistant, Amazons Alexa. Software, der gradvist lærer mig at kende, og hjælper mig med det, jeg nu prøver at finde ud af. Derhjemme kan de tænde og slukke for lyset, de kan læse nyheder op for mig, eller opskrifter; de kan tænde for fjernsynet eller spille mit favorit-band. Min digitale assistent fungerer fra internetskyen og ud på de enheder, jeg bruger - smartphone, tablet eller nye enheder som for eksempel Amazons Echo med Alexa. Jeg kan i fremtiden vælge at lade min digitale assistent lære mig rigtig godt at kende, lidt ligesom man når man googler, hvor man kan vælge at søge anonymt eller efterlade digitale spor, som Google så bruger til at give mig bedre resultater - og vise mig annoncer, der passer lige præcist til mig. Den digitale assistent vil gradvist næsten kunne blive min tvilling, der kender mig, og som ved, hvilke præferencer jeg har - alt fra restaurantbesøg til musik til naturligvis.... indkøb.

Og så er vejen jo banet for a-handel, eller automatiserede indkøb. Alt det, jeg i virkeligheden ikke gider at købe, kan jeg så vælge at lade gå den vej. Den digitale assistent kan holde styr på kedelige dagligvarer som mælk og toiletpapir, og i virkeligheden også andre ting, der er kedelige, som for eksempel valg af forsikringsselskab - eller bank. Den slags ting kan jeg delegere til den digitale assistent. Den digitale assistent håndterer automatiseret handel - a-handel.

De samme algoritmer, der muliggør a-handel, skaber også nye distributions-mønstre. Amazon arbejder med noget, de kalder predictive shipping. Når man sådan cirka ved, hvad du gerne vil købe, kan man begynde at skubbe varen i din retning, så leveringstiden bliver minimal. I stedet for store centrallagre ligger nogle typer af varer tættere på kunderne. Nogle af dem endda helt hjemme i dit køleskab. I Amazons vision har du et dobbelt-køleskab, hvor den ene side af køleskabet er din, og den anden Amazon. Varen bliver din, når du flytter den fra den ene side til den anden. Hvis naboen får brug for varen, kommer Amazons droner og flytter varen over til naboen.

Det kræver også et helt andet og mere multi-faceteret distributionssystem, og derfor arbejder alt fra UPS over det schweiziske postvæsen til Amazon med droner og små fordelingsrobotter som en del af fremtiden. Det lyder lidt som en gimmick med dronerne, men faktisk udgør den sidste kilometer halvdelen af omkostningerne ved varedistribution , og det kan gøres for en brøkdel med en drone i forhold til en postbil. Så droner kommer, især i tyndere befolkede områder giver det god mening.

Fremtidens produktion ser i øvrigt også anderledes ud. Der er i det hele taget en tendens til, at tingene rykker tættere på forbrugeren - grebet rigtigt an er her nogle muligheder, der måske kan medvirke til at skabe liv i lokalområdet. Mere om det i en fremtidig klumme. Indtil videre kan jeg sige velkommen til en fremtid med a-handel og predictive shipping.