Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Fremtidens Danmark bekymrer mig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

INDVANDRERE

af jesper kinch-jensen

medlem af Odense Byråd (S), Åsumvej 392, Odense NØ

Nogle politiske debatter starter ved år 0 hver gang. Det har været sådan med EU-debatten i mange år. Det samme gælder indvandrerdebatten.

Finn Petersens kommentar til mig 12/6, "Modersmål - dansk eller arabisk?", er et sådant indlæg. Jeg mener, det er rigtigt at begrænse indvandringen. Jeg vil ikke opgive grundlaget for den danske samfundsstruktur. Det er heller ikke et knæfald for reaktionære kræfter i indvandrermiljøet. Tværtimod.

Det er slet ikke det, jeg skriver om. Og det er kun, fordi du starter forfra, hver gang du hører ordet indvandrer, at et forslag om et par timers undervisning på - og i - modersmålet for en lille gruppe kan få dig hele den vej rundt.

Det er fremtidens Danmark, der bekymrer mig. Og fremtiden, kære Finn Pedersen, er bl.a. præget af, at der her i Odense vil være cirka 18 procent af anden etnisk baggrund end dansk. Det skal vi forberede vores børn på.

Vores samfund er præget af ideen om de fælles løsninger, lighed, og det skaber stor tillid til hinanden. Det, siger forskere, er svært i en multikulturel verden, og det er vores fælles bekymring. Vi skal fastholde velfærdsstaten i en globaliseret, multikulturel virkelighed. Det kan vi ikke, hvis ikke andelen af børn med anden etnisk baggrund også får uddannelse. Vi er langt fra målet. Det er af fælles interesse at få løst den udfordring.

På integrationsområdet betyder det, at vores børn skal lære hinanden at kende, at vi skal støtte dem i kulturmødet, gennem initiativer som heldagsskole, forældreinddragelse, sprogstimulering i børnehave, skole og dagpleje. Derfor skal vi mødes på sportsbanen. Derfor skal vi se mennesker og ikke tørklæder. Derfor skal vi tage udgangspunkt i de ressourcer, de enkelte børn har, og udvikle dem til fælles glæde. Også selv om de kommer fra et andet land, og et af deres ressourcer er et andet sprog. Derfor skal den moderne modersmålsundervisning være en del af skolen, styrke fagligheden og evnen til at reflektere. Et værn mod dogmatisk tænkning som de andre fag i skolen.

VK og DF fik flertallet i 2001, fordi SR ikke havde svar på folks bekymringer. Nu holder den politik for alvor mennesker, der godt vil være med, ude. F.eks. gennem prøver som Dansk 3, de ikke kan bestå, og påklædningskrav, de ikke kan leve op til. Hvorfor ikke gennem aktivt medborgerskab inddrage dem i samfundet, så på dem måde bliver bedre til dansk?

Jeg håber og tror, en stigende del af befolkningen synes, at nu skal der ske noget nyt. Vi lever sammen, nu må vi ikke spilde tiden på at splitte os op. Mange indvandrere og mange danskere drømmer om det samme som jeg: at vi kan lære at leve med forskelle - i et fælles samfund. Jeg vil så gerne - i al beskedenhed - bidrage til at give det flertal stemme og konkret politik. Jeg ved godt, at flertallet er med dig. At I kan vinde valg på det. Jeg ved også, at nogle af mine venner synes, vi skal tale om noget andet, og håbe det går over. Jeg vil denne debat, fordi jeg tror, det kun går over, hvis vi taler om det og gør noget ved det.

Politisk er der et stort flertal for langt det meste af integrationspapiret på børn/ungeområdet. Det glæder mig.

Jeg tror, V og K er kede af, at Dansk Folkeparti ikke ville være med. Det ville også være rart, om alle partier var med. Men vi må indse, at udviklingen vil og skal gå uden om de ekstreme kræfter, for at vi kan komme videre.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.